Statoil-kontrakt til DeepOcean

10.04.2015
Statoil har tildelt DeepOcean kontrakt for stigerørsinstallasjon på Kristin- og Heidrun-plattformene.
Dette er nødvendig for en eventuell tilkopling av den nærliggende Maria-utviklingen i Norskehavet. Offshorearbeidet som er planlagt tredje kvartal 2016, inkluderer installasjon av stigerør, samt en dynamisk kontrollkabel og en elektrisk kabel.

– Da vi i 2013 forpliktet oss til den store konstruksjonsbåten Edda Freya, var vi trygge på at DeepOcean sitt renommè som den ledende kontraktøren innen fjernstyrte IMR undervannsoperasjoner ville danne grunnlaget for innovative, konkurransedyktige og pålitelige gjennomføringer av SURF prosjekter, sier Ottar Mæland, EVP Greater North Sea i DeepOcean, i en melding.

Dette prosjektets suksess er avhengig av punktlig gjennomføring av kompliserte installasjoner nær de flytende produksjonsplattformene Kristin og Heidrun.

De planlagte operasjonene innimellom den intrikate eksisterende stigerørskonfigurasjonen krever høy presisjon og operasjonell pålitelighet.

Vi er stolte av at Statoil igjen anerkjenner DeepOcean sin kreativitet og kostnadseffektive løsninger i en tid med sterkt kostnadsfokus i hele verdikjeden, sier Mæland.