Sterk Haugesunds-dominans i nytt storselskap

18.12.2013
Coop-avdelinger slår sine pjalter sammen og bygger Coop Sørvest SA. Haugesund-regionen blir sterkt representert med Tore Kovning som adm.dir. og Ole B. Thorbjørnsen som styreleder.
Årsmøtene i de tre samvirkelagene Forbrukersamvirket Sør SA, Coop Høyland og Jæren SA og Coop Haugaland SA besluttet mandag å slå seg sammen til Coop Sørvest SA og blir med det Norges nest største samvirkelag.

Fusjonen vil bli gjennomført i løpet av 2014, og planen er at lagene skal være samlet i én organisasjon fra cirka 1. oktober 2014, og med regnskapsmessig virkning fra 1. januar 2014.

– Det er veldig gledelig at vi nå etter lang tids samtaler og diskusjoner har kommet til enighet og vedtatt en avtale som alle tre parter er godt fornøyd med, sier påtroppende administrerende direktør Tore Klovning i Coop Sørvest SA i en pressemelding.

Coop Sørvest vil eie og drive nærmere 100 butikker og får mer enn 2.200 ansatte. Laget vil ha en samlet omsetning på over 4,5 milliarder kroner og drøyt en milliard i egenkapital.

Mer enn 160.000 Coop-medlemmer vil være medeiere i det nye samvirkelaget. Coop Sørvests hovedkontor vil ligge i Sandnes kommune, mens laget vil ha regionkontor i Kristiansand og Haugesund.

Styreleder for Coop Sørvest blir Ole Bernt Thorbjørnsen som i dag er styreleder i Coop Haugaland, og administrerende direktør blir altså Tore Klovning, som i dag er administrerende direktør i Coop Haugaland.

– Målet vårt blir å sikre at Coop Sørvest utvikler seg til et lag med solid økonomi, kostnadseffektiv drift og attraktive butikker i et stort og veldrevet butikknett. Vi skal styrke vår markedsposisjon i regionen og ta markedsandeler i Rogaland og Agder. Videre skal vi sikre våre medlemmer i hele regionen et attraktivt kooperativt tilbud innen dagligvare og faghandel, og sikre at bedriften forblir en attraktiv arbeidsplass, sier Klovning.