Stinn brakke på veimøte i Tysvær

28.03.2019
Denne grafen viser den store forventningen bedriftene i Rogaland har til Rogfast.
Over 250 personer har meldt seg på til fredagens veimøte i Aksdal.
- Utrolig- og gledelig. At så mange stiller opp, viser hvor viktig samferdsel er for oss her vest, sier adm.dir. Egil Severeide i Næringsforeningen Haugalandet.

Sammen med kollegene i Vestlandsalliansen (næringsforeningene i Bergen, Stord, Haugesund og Stavanger) skal han på scenen for å understreke hva de store infrastrukturprosjektene har å si for bedriftene i aksen Bergen-Stavanger. Med seg har han en rykende fersk undersøkelse laget av næringsforeningene i Stavanger og Haugalandet om forventningene til Rogfast.

Les hva Haugesunds Avis skriver:

-Den viser at 87 prosent av de knapt 1000 bedriftene som har svart, tror Rogfast vil gi en positiv effekt for bedriftene i Rogaland. Bare 2.2 prosent tror på en negativ effekt. Tar vi ut bedriftene i Nord-Rogaland er forventningene enda høyere; 92 prosent venter positive effekter fra tunnelprosjektet.

Det samme gjelder Hordfast, som er litt lenger fram i tid. Her svarer 7o prosent ja på spørsmålet om de forventer positiv effekt av fastlandsforbindelslen mellom Sunnhordland og Bergen. Også her er forventningene større på nordsiden av Boknafjorden; 81 prosent.

Konklusjonen på undersøkelsen er at våre bedrifter venter på at Rogfast-snora skal klippes i 2025/26 i spenning og med optimisme, at de er klar for konkurranse og at de tror på bedre tilgang både til kompetanse og utvidet markedsområde, sier Severeide.

Arrangørene bak fredagens veimøte i Aksdal; Fra venstre: Sigmund Lier (Tysvær kommune), Vidar Vorraa (Haugaland Vekst), Øyvind Halleraker (Hordfast) og Egil Severeide (Næringsforeningen)