Stor besparelser ved å jobbe

09.12.2013
Beregninger som attføringsbedriften AS Haugaland Industri har gjort viser at samfunnet sparer 330.000 kroner pr år for hver ung person som kommer ut i lønnet arbeid.
Tallene ble store da avdelingsleder Tone Vangdal oppsummerte samfunnsgevinstene av deres innsats, skriver lokalavisa "Karmsund".

Tett oppfølging viktig

Tallene ble presentert av Vangdal på et frokostmøte sist fredag der Haugaland Industris «Ringer i vannet»-partnere var invitert og der også direktør Johan Martin Leikvoll i NHO Attføringsbedriftene  var på besøk.

Målet i Ringer i vannet-prosjektet er å få flest mulig av de 15.000 arbeidstakerne som er rehabilitert tilbake til arbeidslivet. Haugaland Industris rolle i dette prosjektet er en tett oppfølging av kandidatene, før under og etter ansettelse.

Dette arbeidet skaper trygghet både for arbeidstakeren og arbeidsgiveren.

-Der NAV, en attføringsbedrift og næringslivet samarbeider tett og utfyller hverandre, kommer flere i arbeid enn i de tilfellene der dette samarbeidet knirker, slo Vangdal fast i sin innledning

Tallene ble store da avdelingsleder Tone Vangdal oppsummerte samfunnsgevinstene av deres innsats. Hittil i år har Haugaland Industri fått 80 personer tilbake i jobb. For å gjøre denne jobben, betaler NAV attføringsbedriften 13 millioner kroner i året. I Vangdals regnestykke innebærer dette at den samlede samfunnsnytten er på 26 millioner kroner. Det innebærer at i rene kroner får stat og kommune dobbelt så mye tilbake som de investerer om attføringsbedriften lykkes.

Tett oppfølging viktig

Haugaland Industris rolle i dette prosjektet er en tett oppfølging av kandidatene, før under og etter ansettelse. Dette arbeidet skaper trygghet både for arbeidstakeren og arbeidsgiveren.

Les mer her: