Superheltene måtte også tenke nytt

28.02.2021
Walk`n talk og digitale events kan også bli suksesshistorier

Produsert av

De liker å kalle seg teknologiske superhelter. Men ogsåledelsen og de ansatte i IT-bedriften SYSCO måtte være kreative og tenke nytt da korona-pandemien satte inn. Ikke minst er SYSCO godt fornøyd med tiltakene for å bygge kultur og samhold blant de ansatte i bedriften. Tiltak som de er sikker på vil vise igjen på årsresultatet for 2020 som blir offentliggjort i mars.

Bare for å gjøre det helt klart med en gang. Også de ansatte i SYSCO foretrekker å møtes ansikt til ansikt i ekte møterom. Ta imot folk med et godt håndtrykk ja, til og med gi en klem eller to. Men ennå er det et stykke til vi er der. Og da gjelder det å finne løsninger som fungerer imens.

Så hvordan bygge en solid bedriftskultur når det meste av den mellommenneskelige kontakten må skje gjennom skjermen?

Markedskonsulent Sissel Nøkling og Employee Experience Manager Kari Haaland Cheek på SYSCO sitt kontor i Haugesund er to av dem som har jobbet aktivt
for å finne gode løsninger for dette i SYSCO det siste året. Tiltakene spenner seg fra trimpauser via Teams og helt uformelle treff på skjermen med quiz og julebord der familien til den ansatte var med.

- Viktig at ikke alle de digitale treffene er like formelle og at det er mulighet for å snakke om tema som ikke har med fagene våre å gjøre. Og spennende for familien å få være med på noen digitale arrangementer også, sier Sissel og legger til at julebordet 2020 rett og slett foregikk på Teams

.
- Ansatte i alle land fikk en stilig invitasjon sendt hjem til seg der de ble invitert til et online juleshow med eksterne gjester, Dagfinn Ringås’ juletale, quiz og mer. Alle ansatte kjøpte take away på SYSCOs regning, pyntet seg og tok med seg hele familien foran skjermen. Julebordet ble absolutt en kjempesuksess, og vi ser ikke bort ifra at dette er det julebordet som kommer til å bli best husket, smiler Sissel Nøkling og Kari Haaland Cheek.

Trimpauser

To ganger i uken tikker det inn en innkalling i kalenderen til de 240 ansatte i SYSCO. Det er tid for Online Energy Breaks.

- Aktivitet og god energi blir fort en mangelvare slik arbeidshverdagen er nå. Derfor har vi lagt til rette slik at alle får inspirasjon til å ta vare på egen helse. Små, enkle grep kan gi store utslag på energi og følelse av velvære. «Energipausene» er et enkelt opplegg med fysioterapeuter og profesjonelle trenere fra Driv Trening, som leder oss gjennom ulike øvelser to ganger i uken. Aktiviteten skjer stående og du trenger ikke engang å skifte, smiler Kari Haaland Cheek.

Er dette obligatorisk for alle ansatte?

- Nei, det er lov å snike seg unna, men det viser seg at de aller fleste setter pris på dette avbrekket i en hektisk “skjerm-hverdag”. Jeg selv “satt fast” i et Excel-ark en dag da jeg så påminningen om treningen og var litt fristet til å droppe den. Men heldigvis ble det med tanken, og jeg ble med på den hyggelige seansen der jeg også får se mange av mine hyggelige kolleger i Teams-bildet. Den lille treningsstunden på 15 minutter, gjorde faktisk at jobben gikk mye greiere etterpå, sier Kari Haaland Cheek.

Walk`n talk

SYSCO har også lagt til rette for at noen digitale møter er byttet ut med walk ‘n talk. Dette er møter som pågår mens man vandrer i friluft. De har også spørrekonkurranser på Kahoot og Friday Lunch Learnings.

- Friday Lunch Learnings er et sosialt lavterskel-tilbud for å dele kunnskap og bygge nettverk på tvers i SYSCO. Vi møtes online via Teams ved lunsjtider hver fredag, for å høre på en kollega som snakker om et frivillig tema som vedkommende er engasjert i eller en ekstern foredragsholder. Det kan være alt fra gjennomgang av et spennende prosjekt vi jobber med til tips og triks til hvordan holde en bra presentasjon. Poenget er at det skal være variert. At alle skal kunne delta og bidra, og det skal være noenlunde lettfordøyelig, slik at en får med seg poengene samtidig som en inntar lunsjen, forteller Sissel Nøkling som også har sett at SYSCO har fått større aktivitet på sosiale medier i denne perioden.

- Uten naturlige fysiske møtesteder for kundene våre og potensielle nye kunder, ser vi at det har blitt større aktivitet på de sosiale digitale stedene våre på Linkedin, Facebook og Instagram. Vi tredoblet faktisk synligheten vår i 2020 kontra 2019, opplyser markedskonsulent Sissel Nøkling.

Scorer høyt

Med ansvar for de 240 ansatte på de sju kontorene til SYSCO i Norge (Haugesund, Stord, Ølen, Bergen, Mosjøen, Oslo og Stavanger) og avdelingene i Sverige og Danmark, har HR-avdelingen i SYSCO jevnlig gjennomført interne trivselsundersøkelser for å sjekke hvordan de ansatte har det. Resultatene har vist både høy trivsel og at de ansatte føler seg godt fulgt opp av ledelsen.

- Vi har også hatt et ekstra godt øye til de 45 nye vi har ansatt i løpet av korona-året 2020. Både de nye og de andre ansatte mener de har blitt fulgt opp godt og gir høy score i tilbakemeldingen - noe som selvsagt er svært positivt spesielt med tanke på at vi befinner oss i en pandemi med ekstra mye hjemmekontor. Så ingen tvil om at tiltakene vi har hatt gående hele tiden, har gitt resultater for samholdet og trivselen hos oss, mener Kari Haaland Cheek.
Jobb & næring