Tollaksen Autoverksted AS og Kaldheims Auto AS slår seg sammen

11.01.2021
Øystein Tollaksen (t.v) og Erik Kaldheim viderefører begge verkstedene etter sine fedre, nå er de klare for å vokse seg større.
-Sammenslåingen vil styrke oss for fremtiden og bidra til sikre arbeidsplasser, sier daglig leder i Auto+, Øystein Tollaksen.
Tollaksen Autoverksted AS og Kaldheims Auto AS slår seg sammen og blir Haugalandets største uavhengige bilverksted i følge en pressemelding fra selskapene.

-Sammenslåingen av Tollaksen Autoverksted AS og Kaldheims Auto AS har vært en positiv prosess mellom to likeverdige parter som så muligheten til å få til mer sammen. Nå går vi sammen i en 50-50 fusjon og skifter navn til Auto+. Ved å bli en større aktør vil vi kunne gjøre større investeringer, og sikre bred kompetanse hos våre ansatte. Sammenslåingen vil styrke oss for fremtiden og bidra til sikre arbeidsplasser, sier en positiv daglig leder i Auto+, Øystein Tollaksen.

Lang erfaring innenfor bransjen

Det er to verksteder med lang fartstid som nå fusjonerer. Tollaksen Autoverksted ble grunnlagt i 1995, og har holdt til i egne lokaler i Industrigata sør i Haugesund. Kaldheims Auto ble etablert allerde i 1976, og har sitt verksted i Sandeid. Tollaksen og Kaldheim viderefører verksteddriften etter sine fedre. De har begge kjøpt ut fedrene, og nå er de klare for å vokse seg større. Verkstedene vil fortsette på samme lokasjoner som tidligere. Det å ha to lokasjoner bidrar til større tilgjengelighet for både eksisterende og nye kunder. Øystein Tollaksen blir daglig leder i Auto+.

Auto+ blir en stor og solid aktør på servicemarkedet. En sammenslåing gir synergier gjennom felles utvikling av tjenester og markedsføring. Til sammen kan verkstedene tilby flere tjenester enn de kan hver for seg, og de oppnår økt kompetanse ved at personell kan benyttes på tvers av avdelingene etter behov, i følge Tollaksen

Verkstedene kan i følge pressemeldingen tilby verkstedtjenester som EU kontroll, service og vedlikehold til alle bilmerker, også el- og hybridbiler. Samt Lastebil og bobil. Verkstedet i Haugesund har nylig investert i både nytt dekkverksted og nytt bobilverksted. Begge avdelingene har komplett dekkverksted med dekkhotell.

-Fusjonen kompletterer et behov hos begge bedrifter, og åpner for nye kunder og markeder. I Sandeid har vi lang fartstid med service på store kjøretøy, og i Haugesund har vi et godt utbygget dekkverksted. Auto+ blir en stor totalleverandør som kan levere alt av tjenester innenfor bilverksted og dekkverksted. Vi er stolte over at Auto+ blir Haugalandets største uavhengige bilverksted, og har et mål om å være en aktør som alltid yter det lille ekstra. Vi ønsker å skille oss ut,  forteller en fornøyd Øystein Tollaksen, som helt til sist legger til at slagordet deres er ”Me kan bil”.

Auto+ vil i følge Tollaksen ha totalt 20 ansatte fordelt på to verksteder som befinner seg i topp moderne lokaler, hvor de har tilgang på topp moderne utstyr og avansert diagnoseteknologi. Målet er å omsette for mellom 25 og 30 millioner i 2021, og på sikt har de et mål om å vokse seg enda større.