Vær obs på ansvaret!

18.01.2019
-Styremedlemmer er ofte ikke klar over det store ansvaret de har, sier Jostein Aksdal. Han foreleser på Næringsforeningens styrekurs.
Aksdal er en av foredragsholderne på halvdagskurset i praktisk styrearbeid, som Næringsforeningen setter opp tirsdag 19. februar på Clarion Collection Hotel Amanda .

-Styret har ansvar for at selskapet drives med en forsvarlig økonomi og har plikt til å gjennomføre tiltak dersom  den økonomiske situasjonen ikke er god nok. Mange styremedlemmer er ikke klar over dette ansvaret og at de i ytterste konsekvens kan bli personlig erstatningsansvarlige dersom de ikke overholder denne plikten. Det er derfor viktig at man som styremedlem setter seg inn i hvilke ansvar man har som styremedlem og hvilke kunnskap som kreves. Det er den beste garantien for å unngå å komme erstatningsansvar, sier Jostein Aksdal, leder av Hagland Finans.

Her er program og påmelding

Selv skal han forelese over temaet «Økonomi for styremedlemmer» under kurset, mens partner og lederutvikler Geir Haraldseid i Human snakker om «Best practice på styremøtene»; hvordan jobbe best mulig sammen. Hans-Jacob Reinlund Sæther fra Eurojuris er tredje mann på foredragsholderlista, og Eurojuris-partneren tar for seg ulike juridiske aspekter vedrørende styrets oppgaver og plikter. .

-Vi i Næringsforeningen har fått en rekke henvendelser fra ulike bedrifter og enkeltpersoner i regionen om å holde slikke styrekurs. Nå er vi i gang, sier prosjektleder Ingeline Kaldestad.

Styrearbeid må læres og utvikles – og sammen med  gode samarbeidspartnere; Hagland Finans, Human a.s og Eurojuris, er det lagt opp til et innholdsrikt og praktisk program, som retter seg mot både sittende styremedlemmer/varamedlemmer, styreleder, daglig leder og de som ønsker å posisjonere seg for et mulig styreverv.

Kurset er praktisk lagt opp – og vil gi rom for både spørsmål og diskusjoner.