Vant- under vann

22.01.2015
Undervannsdugnaden i Smedasundet gikk helt til topps og vant miljøprisen Gullklypa for 2014.
Denne uken ble Åge Wee og Willy Smedsvig, initiativtakerne bak undervannsdugnaden Project Aware Smedasund, tildelt miljøprisen Gullklypa for 2014. Foreningen Hold Norge Rent står bak prisen, og utmerkelsen ble overrakt vinnerne for den omfattende maritime ryddeinnsatsen de to har ledet i Haugesund havn.

Sentralstyremedlem i Venstre, Rebecca Borsch, fikk gleden av å dele ut prisen til Åge Wee og Willy Smedsvig i Litteraturhuset i Oslo onsdag. Initiativtaker av Project Aware Smedasund og daglig leder i Wee Marine AS, Åge Wee, takket samtlige deltakere og sponsorer for å ha bidratt til å gjøre prosjektet til en av verdens største ryddeaksjoner under vann.

– Det er utrolig morsomt å se et så stort engasjement rundt vårt miljøprosjekt, som på kort tid har fått internasjonale dimensjoner. For oss har det vært viktig å hente opp så mye miljøskadelig avfall fra havbunnen som mulig, og med hjelp av flere titalls dykkere og frivillig landpersonell har vi bevist at handlig nytter. Prisen er en inspirasjon til å fortsette rydding av dumpet avfall under vann, sier ildsjel og initiativtaker Åge Wee.

Se video fra Project Aware Smedasund her: https://www.youtube.com/watch?v=ibDTV5q-wJo

Den uavhengige medlemsforeningen Hold Norge Rent, som står bak Gullklypa-prisen, er etablert og driftes av blant andre Miljøverndepartementet, Avfall Norge, Retursamarbeidet Loop og Grønt Punkt. Foreningen har som mål å forhindre forsøpling av naturen, rydde eksisterende forsøpling og informere om forsøpling. Juryleder Marianne Holen i Loop begrunner tildelingen blant annet med omfanget, veksten og interessen rundt Project Aware Smedasund.

– Siden oppstarten i 2012 er det hentet opp over 18 tonn med søppel, noe som er norgesrekord i undervannsrydding. Dette har skapt oppmerksomhet både i Norge og i utlandet, og prosjektet har også inspirert til organisering av tilsvarende tiltak, sier juryleder Holen.

Project Aware Smedasund ble gjennomført for første gang i 2012 på bunnen av Haugesund havn. I tillegg til flere titalls frivillige har Karmsund havnevesen, Friluftsrådet vest, brannvesenet, Redningsselskapet og flere sponsorer deltatt i prosjektet, som sist fant sted i Haugesund havnebasseng 18. oktober 2014. Det er planlagt nytt ryddeprosjekt i 2015