Verdens største til Westcon

23.05.2014
Etter 20 år som riggverft tar Westcon i Ølensvåg i mot verden største jackup-rigg, Maersk Intrepid, tidlig i juni.
Med sine oppjekkbare plattformben måler den 206,8 meter høy, og er med dette verdens største jackup-rig.

Mye er endret siden Safe Britannia ankom Westcon Yards i Ølen for 20 år siden, som verftets aller første riggprosjekt. Westcon har investert over 600 millioner kroner i utviklingen av verftet og organisasjonen, og har i dag utført mer enn 100 riggoppdrag.

- Westcon har den mest erfarne organisasjonen innen riggvedlikehold og -modifikasjoner i Norge. Gjennom 20 år har vi investert i og utviklet unik kompetanse, rutiner og prosjektstyringsverktøy som gjør at vi kan planlegge riggoppdragene godt, og gjennom dette gi kundene forutsigbarhet i gjennomføringen, sier riggsjef Malvin Eide i Westcon Yards.

Blant investeringene som er gjort i infrastrukturen ved verftet, er installering av sanddyner på sjøbunnen utenfor kaien slik at jackup-rigger kan teste jekkefunksjonen.

Dette kommer godt med når jackup-riggen Maersk Intrepid ankommer Westcon den 6. juni.

Maersk Intrepid blir etter planen liggende ved Westcon Yards i 50-60 dager for å trene besetningen, installere tredjepartsutstyr og teste utstyret ombord før riggen skal bore for Total på Martin Linge-feltet.