Westcon inngår subseaavtale med Statoil

04.05.2016
Rammeavtalen er nok en milepæl for den suksessfulle subseasatsingen til Westcon.
Westcon skal sammen med WellConnection vedlikeholde deler av av Statoils subseautstyr ved samtlige baselokasjoner i Norge.

Omfanget er for vedlikehold og overhaling av definerte deler av subseautstyret som Statoil har på sine lagre, i tillegg til opsjoner på utvidelse av dette omfanget både onshore og offshore. Rammeavtalen med Westcon har umiddelbar oppstart og en varighet på to år med opsjoner på inntil seks års forlengelse etter dette. Westcon vil sørge for vedlikeholdet på samtlige baser, med unntak av Kristiansund og Mongstad, der WellConnection støtter arbeidet.

- Dette er fantastisk gøy. Å inngå en slik betydelig avtale med Statoil er ikke bare anerkjennelse av den kompetansen som Westcon har bygget opp og resultatene som er levert over mange år, men innebærer også en forutsigbarhet i et ellers krevende marked. Samarbeidsavtalen med WellConnection og den samlede spisskompetansen vi representerer, har helt klart vært en suksessfaktor. Vi ser nå frem til å jobbe sammen med Statoil og videreutvikle satsingen vår, sier Steinar Matre, leder for subseaavdelingen i Westcon.

Tidligere har Westcon produsert avansert subseautstyr til Statoil for bruk på flere subseautbygginger. Den nye vedlikeholdsavtalen kommer også i rekken av subseaoppdrag Westcon har utført siden satsingen på produksjon og vedlikehold av undervannsenheter startet for litt over to år siden. Gjennom oppdrag for blant annet Subsea 7, OneSubsea, Kongsberg Oil & Gas Technologies, EMAS AMC og Technip, har Westcon i denne perioden produsert undervannsmoduler til store feltutbygginger over hele verden.

- Dette er et krevende marked å få innpass i – særlig i disse tider, men det er nå liten tvil om at vi har truffet godt med subseasatsingen vår. Vi har lyktes ved å jobbe knallhardt og tilby topp kompetanse, HMS-standarder og systemer for kvalitetssikring. Dette har bidratt til at kundene stadig vender tilbake til oss, avslutter Matre.

Westcon Statoil 2