Widerøe kutter på Helganes

11.12.2015
Widerøe halverer kapasiteten på rutene Haugesund-København og Haugesund-Bergen
I tillegg legger selskapet ned tre ruter og kutter kraftig i 12 andre ruter som følge av høyere avgifter, varslet seteavgift og fallende marked.

- Dette er ikke bra, sier HN-direktør Egil Severeide. Sammen med medlemsorganisasjonene i Næringsforeningen forfattet han et brev denne uken med klar advarsel til regjeringen om å innføre flyseteavgiften.

-Widerøe bruker denne avgiften som en av begrunnelse for å kutte avganger fra Helganes. Det viser hvor galt og distriktsfiendlig en slik avgift er. For bedriftene våre er særlig København-ruta viktig for å komme seg ut i Europa. For folk flest er denne ruta også attraktiv, og det er veldig synd at tilbudet nå reduseres, sier Severeide, som også frykter at SAS og Norwegian kan komme til å redusere tilbudet fra Helganes.

I følge Stavanger Aftenblad kommer Widerøe- ruten mellom Stavanger og Newcastle og sommerrutene fra Torp til Bodø og Evenes til å bli lagt  ned. Samtidig kan ikke flyselskapet utelukke at de må kutte enda mer. Selskapet har ikke klart å få ned kostnadene i samme takt som den negative utviklingen i rammebetingelsene for flybransjen.

- Vi er i en situasjon der markedet har gått ned i norsk luftfart og arbeidsgiveravgiften har gått opp. Og fra nyttår øker momsen, Avinors startavgifter og CO2-avgiften, sier administrerende direktør Stein Nilsen i en pressemelding.

I tillegg til rutenedleggelsene kuttes flere ruter betraktelig. Dette gjelder blant annet Haugesund - København som reduseres med 57 prosent, Bergen - Haugesund reduseres med 42 prosent, Kristiansund - Trondheim reduseres med 44 prosent og Kristiansand - København reduseres med 30 prosent. Rutekuttet går hardest ut over Torp og Kristiansand der det kuttes betraktelig i henholdsvis tre og fire ruter.

- Vi tar konsekvensen av det som har skjedd de to siste årene. Vi kan heller ikke utelukke at det blir flere konsekvenser når den nye seteavgiften innføres fra 1. april, sier Nilsen.

- Dette vil gi næringslivet og folk et dårligere flytilbud fra Stavanger. FrP, H, KrF og Venstre må ta et betydelig ansvar når de kommer med en rekke avgiftsøkninger i en tid med nedgang i flytrafikken. Det er oppsiktsvekkende at dette skjer med en finansminister og samferdselsminister fra FrP, sier stortingsrepresentant Geir Pollestad.