Yrende liv i Smedasundet

16.10.2015
Et kontrolldykk viser at 20  kunstige rev har skapt et yrende undervannsliv i Haugesund havn.

– Nytt dyre- og planteliv i Smedasundet viser at både opprydning av skrot og utplassering av rev har stor nytteverdi, sier ansvarlig for Project Aware Smedasund, Åge Wee i en pressemelding.

Førstkommende lørdag kl. 10.00 arrangeres Project Aware Smedasund for fjerde året på rad, i år under ledelse av Slettaa dykkerklubb. Til sammen har dugnadsprosjektet hentet opp over 17 tonn med miljøskadelig avfall fra havbunnen – en ryddejobb som begynner å gi resultater, men som ennå ikke er helt i mål.

For å bedre undervannsforholdene for plante og dyreliv ble det i vår også satt ut 20 kunstige rev på til sammen 30 meters lengde langs havbunnen i Smedasundet. Denne uken var styreleder i Slettaa dykkerklubb og miljøentusiast Åge Wee på befaringsdykk, og her fikk han seg en positiv opplevelse.

– Bare siden vi satte ut revene har det blitt svært frodig i havnebassenget, og vi ser mye mer plante- og dyreliv enn tidligere. Det ser virkelig ut som vår ryddeaksjon, i kombinasjon med utsetting av rev, har virket positivt og skapt bedre forutsetninger for liv i havna, sier Åge Wee.

– Jeg har dykket mye både i Norge og i utlandet, og etter min mening har Smedasundet nå blitt et område som gir en opplevelse for dykkere, sier Åge Wee.

Betydelige bidrag

Også i år spytter kommunale instanser og private selskaper til sammen inn hundretusenvis av kroner i et nytt Project Aware ryddeprosjekt. På nytt stiller også Karmsund Havnevesen, Brannvesenet, Friluftsrådet og Redningsskøyta opp på prosjektet. Ny partner av året er Kulturnatt Haugesund, som skal bruke søppelet fra havbunnen i et eget kunstprosjekt.

Nå oppfordrer dykkerklubbens styreleder alle dykkere i regionen til å gjøre en innsats på lørdag.

– Vi har vært drøye 50 dykkere på det meste, og i år ønsker vi å slå den rekorden. Alle som er med på ryddedykket i år vil dessuten få med seg det nye livet i havna, og dermed få se at Prosject Aware Smedasund har hatt en positiv effekt, avslutter Åge Wee.

Norges Dykkerforbund og DNB vil på lørdag under redningsdykket offentliggjøre et nytt sponsorat som betyr betydelig opptrapping av undervannsrydding i Norge.

Project_Aware_Smedasundet1