Dansk styreprofil til Festiviteten

24.04.2024
Styreprofilen Marlene Nørgaard Carolus kommer til "Den store styrekvelden". Foto: Håkon Repstad. Nikr.
Styrekandidatlisten er lansert, og Marlene Nørgaard Carolus stiller på «Den store styrekvelden» 23. mai.

Næringsforeningen introduserte nylig Styrekandidatlisten, i samarbeid med Formue og Fremje. Bakgrunnen for denne satsingen er et felles ønske om å styrke mangfoldet i styrerommene på Haugalandet, både med tanke på kjønn, kompetanse og alder.

Torsdag 23. mai arrangerer Næringsforeningen, i samarbeid med Formue AS, et kick off for bedrifter og kandidater på Festiviteten. Her vil styreprofilen Marlene Nørgaard Carolus være er en av innlederne. Hun er oppført som en av de 100 mest innflytelsesrike forretningskvinnene i Danmark, og har lang og bred erfaring fra finanssektoren, og tung styreerfaring fra en rekke danske og internasjonale selskaper.
Det blir også innlegg fra erfarne bedriftsledere og eiere som Eli Sævareid (Trygge Barnehager, Mio mm), Frank Vikingstad (Sysco, Vigilo), og et perspektiv på viktigheten av nettverksbygging fra Sara Alsaker i Fremje. Lise Waage fra Eurojuris vil gi en kort innføring i de nye styrekravene.

– Satsingen på styrekandidatlisten skal legge til rette for å skape et næringsliv som speiler mangfoldet i samfunnet vårt. Vi ser frem til denne «kick off»kvelden for styrekandidatlisten, som også er starten på andre aktiviteter knyttet til styreansvar. Vi oppfordrer kandidater til å legge seg inn i listen, som er linket opp mot Linkedin-profilen. Dette er gratis både for kandidatene som legger seg inn og bedriftene som søker i databasen. For bedriftene som søker er databasen brukervennlig lagt opp, slik at en kan huke av for foretrukne utvalgskriterier som bransjebakgrunn og utdanning. Vi oppfordrer bedrifter til å gå inn på styrekandidatlisten nå; Det allerede en rekke gode kandidater inne, sier Bernt Jæger, adm.dir. i Næringsforeningen Haugalandet.

-Vi vet at et velfungerende og kompetent styre er en forutsetning for en vellykket bedrift og for eierskapet. Som rådgivere for mange eiere i regionen hører vi ofte at det kan være utfordrende å finne de rette styrekandidatene. Derfor har vi inngått et samarbeid med Næringsforeningen Haugalandet med å etablere styreportalen, som vi tror blir et sentralt verktøy for bedriftseierne i regionen i jakten på gode styrekandidater fremover, sier Normann Oftedal, daglig leder i Formue Rogaland.

Her kan få mer info og melde deg på arrangementet den 23. mai

Her kan du legge deg inn som kandidat i listen