- Bånn i bøtta
13.05.2016
- Det er rett og slett bånn i bøtta, sier Meling om markedet for service offshore-skip. Vi planlegger internt som om dette vil ta flere år. Vi ser ingen bedring på kort sikt. Det er fremdeles stor overkapasitet på på fartøyer i det segmeneter vi jobber, sier Meling.
Rederiet skaln nå gjennom et omfattende kostnadskutt: Driftsutgiftene på rundt 400 millioner årlig skal reduseres med 45 millioner.
Eidesvik har i dag 11 skip i drift og fem i opplag. Rederiet regner med at tallet økes til seks om kort tid.
For øvrig tar Østensjø-rederiet i Haugesund tre konstruksjonsfartøyene Edda Fauna (bildet), Edda Flora og Edda Fonn ut av NOR-registeret og inn i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).
Haugesundrederiet flagger om tre skip, og erstatter deler av mannskapet med utenlandske sjøfolk.
– Vi har holdt ut så lenge vi kunne, sier sjefen.Dermed mister inntil 40 sjøfolk arbeidsplassen sin i rederiet.
Omflaggingen satt langt inne, ifølge administrerende direktør Kenneth Walland.
– Vi har holdt ut så lenge vi kunne – kanskje for lenge.
Nå måtte rederiet ta et valg, ifølge sjefen.
– Fortsatt NOR-flagg på disse skipene var ikke lenger et forsvarlig alternativ – med dette kostnadsbildet er det dessverre ikke lengre konkurransedyktig, sier Walland.