-Bind renten nå!

22.09.2011
– Det vil være direkte dumt å ikke binde renten nå, sier Thor Johnsen ved Handelshøyskolen i Bergen. Tidsperspektivet professor i finans Thor Johnsen ser for seg som bindingstid er 5–10 år.

– Jeg er generelt tilhenger av å binde renten, spesielt for familielån og i særdeleshet nå da fastrenten er så lav. Nå er det lønnsomt å binde renten, hevder Johnsen.

– Fastrentenivået er veldig lavt nå, så en kan ikke bomme grovt om en velger å binde renten, sier Torstein Langeland, bankjef i Haugesund Sparebank.

Tilbudet på fastrentelån er nå billigere enn lån med flytende rente. Banksjef Tor-Kjell Bergjord i Fokus Bank i Haugesund tror mange kan gjøre lurt i å tenke gjennom sin økonomiske framtid de kommende årene med fastrentetilbud i bakhodet.

– Generelt er vi forsiktige med å anbefale våre kunder å tegne fastrenteavtale, men nå er det ingen tvil om at tilbudet er godt. Det som er viktig er at hver enkelt familie finner ut hva som er mest hensiktsmessig for dem, poengterer Bergjord.

I forkant av Norges Banks rentemøte i går satte Fokus Bank opp renten på boliglån og på innskudd med flytende rente. Økningen er på 0,2 prosentpoeng og vil gjelde fra 1. november, både for nye og eksisterende lån. Grunnen til at banken setter opp renten, forklares med høyere finansieringskostnader og ønsket om å styrke egenkapitalen.

Bergjord tror ikke dette vil få noen betydning når folk vurderer å binde renten.

– Vi har rimelig stor pågang av kunder som ønsker å binde renta på deler av gjelden. Det er ikke smart å binde hele beløpet, sier Bergjord.

En ringerunde til noen av de lokale bankene tyder på laber interesse blant de fleste bankkundene, forteller Haugesunds Avis i en artikkel i dag.

– Hos oss er det veldig liten interesse for å binde renten. Det har heller aldri vært et stort produkt hos oss, sier banksjef Alf Inge Flokketvedt i Skudenes & Aakra Sparebank. Han forklarer dette med at kundene ønsker fleksibilitet i sine låneforhold. Han tror videre at rentenivået i Norge vil være stabilt enda et år eller to, men at bankene ikke nødvendigvis kommer til å følge Norges Banks renteråd.

– Marginene er veldig små nå. Innlånsrentene våre har steget med 0,5 prosent det siste halvåret, så det skal mye til før renten settes ytterligere ned hos bankene, tror Flokketvedt. Samme syn har Torstein Langeland i Haugesund Sparebank.

Les hele saken i Haugesunds Avis: