- Cash is King

15.04.2011
- Cash is King! Hvis jeg ble spurt om å gå inn i styret i et lokalt selskap er størrelsen på kontantbeholdningen det første jeg ville sjekket, sa advokat Harald Eikesdal under onsdagens møte i Styrestall Haugalandet.

Styrearbeid i praksis, ansvar og regler var hovedtema under dette andre kompetansekurset av fem i styrestallen i år. Deloitte-advokatene Finn Eide og Hans-Jacob Reinlund Sæther holdt innledningsforedraget før advokat Harald Eikesdal og daglig leder i Royal Fabrikker, Hilde Jørgensen bidro i et ordskifte om erfaringer fra styrearbeid.

Eikesdal har bred erfaring fra styrearbeid og sitter bl.a. som styreformann i Solstad Offshore ASA, Seglem Holding AS, Eidesvik Havfisk AS og Laco AS, hovedaksjonær i DOF ASA. Jørgensen har jobbet 23 år i Siemens-konsernet og har styreerfaring fra Saim, Haugaland HMS, NHO Rogaland og Haugaland Golfklubb.

Hovedkonklusjonen fra møtet, som hadde samlet et førtitalls interesserte og med kvinnelig flertall, var at det er forbundet med stort ansvar å sitte i et styre og at det er viktig å være seg dette ansvaret bevisst. Det ble vist til flere eksempler der styremedlemmer er kommet i et erstatningsansvar, fordi de ikke har utvist den nødvendige aktsomhet.

- Vi er ikke ute etter å skremme, men å gi et realistisk bilde av hva det vil si å være medlem av et styre, sa Deloittes advokater.

Anne Kristin Jordbrekk ved RRS holdt en kort innledning om Kvinnovasjon, og divisjonssjef Gunn Margaret Lassesen i Haugaland Kraft ledet arrangementer, som fant sted i bedriftens kantine.
Handelsbanke er hovedsamarbeidspartner i dette HN-arrangementet.