-Det gjelder å finne rett match

24.02.2020
Derfor landet Loganair på Haugesund Lufthavn
Næringsforeningen var på Haugesund Lufthavns åpning av direkteruten til Aberdeen i Skottland. Fra og med i dag går det ukentlig 6 flyvninger til og fra Aberdeen.

Ordfører i Karmøy Kommune, Jarle Nilsen trekker frem betydningen av at dette er en rute som går begge veier.

-Dette er en stor dag både for flyplassen vår og for flyplassen i Skottland og Loganair. Aberdeen er en spennende by med godt universitetsmiljø og er kalt "Europas Oljehovedstad", sier Nilsen.

Jobbet i kulissene

Senior Consultant på Haugesund Lufthavn, Gisle Dueland har jobbet direkte med anskaffelsen av den nye ruten. Han trekker frem markedsanalysen og å forstå hvilke flyselskap som er relevant som nøkkelfaktorer i valg av nye destinasjoner

-Det finnes jo veldig mange flyselskaper og veldig mange flyplasser, så det gjelder å finne rett match,sier han.

Dueland forklarer også om faktorene som fikk Loganair til å legge ruter til Haugalandet.

-De er i en vekstfase og de bruker mindre flymaskiner.  Det passer en regional flyplass som Haugesund Lufthavn. Avstanden er heller ikke så lang, så du kan få økonomi i det, sier han.

Flere ruter i vente

Lufthavndrift AS overtok driften av flyplassen våren 2019 fra Avinor. Overgangen har gått knirkefritt og arbeidet for å øke både innenlands- og utenlandstrafikken er godt i gang. Blant nye destinasjoner kan Bergen, Krakow og Aberdeen nevnes. I tillegg blir Alicante helårsrute.