- Feedback sprer glede
04.11.2011
Næringsforeningens Frokostkurs hadde samlet rundt femti deltakere til temaet" Hvordan få mer ut av dine medarbeidere". Heien med utdannelse fra Handelshøgskolen i København, konsulent- og ledererfaring, var foredragsholder, og han utfordret møtedeltakerne til å jobbe med feedback som verktøy for å fremme prestasjonskulturen.
- I mange organisasjoner er det ikke kultur for å gi ros. Det er en treningssak, hvor det å være spesifikk og konkret i tilbakemeldingene er det viktigste, sa Heien.
Han fremhevet også lederens evne til å lytte.
-Mange bruker den mer autoritative tilnærmingen til sine medarbeidere: Tell, dont ask. Hvis vi snur på det og sier:Ask, dont tell, får du medarbeidere til åpne og gi av seg selv. Det handler om måter å kommunisere smart på, og der har vi en lang vei å gå i de fleste organisasjoner. Men de som trener på det, oppnår også resultater og en mer prestasjonsorientert kultur, sa Heien.