- Føler vi ble forhåndsdømt

27.10.2011
Omdømmet vårt har fått en sprekk, sier administrerende direktør Øystein Matre i Westcon. I går snakket han ut om de dramatiske ukene for verftet i Ølensvåg.

Matre holdt et foredrag for medlemmene i omdømmeprosjektet Haugesundregionen om hvordan verftet i Ølensvåg på kort tid fikk ødelagt omdømme sitt i opinionen. Et omdømme som møysommelig var bygget opp over mange år, og forankret i bedriftens strategier og samfunnsansvar.

Etter at Haugesunds Avis i august fortalte historien om industrieventyret som ble startet i Ølensvåg i 1981, har det stormet i mediene rundt Westcon. 27. september presenterte NRKs Brennpunkt en kritisk reportasje med påstander om sosial dumping; uverdige boforhold, ulovlige arbeidstider og dårlige boforhold for utenlandske gjestearbeidere.

Matre mener at både Brennpunkt-sendingen var et sensasjonsoppslag basert på opplysninger redaksjonen visste var feil.

– Dette føler jeg er veldig ugreit, sier Westcon-sjefen.

Han opplevde også at blant annet Arbeidstilsynet, Fellesforbundet og arbeidsminister Hanne Bjurstrøm kom på banen i media etter TV-reportasjen.

– Uten at de hadde satt seg tilstrekkelig inn i saken, ble vi forhåndsdømt, sier Matre.

Les hva Haugesunds Avis skriver om møtet i går: