- Gode argumenter for E134
12.06.2014
Spenningen var til å ta og føle på da Vegvesenet inviterte til innspillskonferanse («verksted») i forkant av den mye omtalte øst-vest utredningen på Ullevål Stadion onsdag denne uken.
Et åttitalls personer fra berørte kommuner, fylkeskommuner, næringsorganisasjoner i hele Sør-Norge samt ulike departementer deltok for å komme med synspunkter og ideer til en utredning som Vegvesenet skal ha ferdig i løpet av året.
Den skal analysere de ulike alternativene, og foreslå strategi og prioritering av traseer før utredningen sendes ut på høring ved årsskiftet.
Fra vår region møtte HN-direktør Egil Severeide, Asbjørn Moe i Etne- og Vindafjord Næringsutvikling, Tormod Karlsen i Haugaland Vekst, Arnfinn Førsund fra SMB Odda, Odda-ordfører Jon Opdal og Arne Haldorsen og Børge Skårdal fra AS Haukelivegen.
HN-direktør Egil Severeide var optimist etter onsdagens stormøte Det var også styremedlem Arne Haldorsen i AS Haukelivegen. Men selv om begge mener argumentene for å velge E134 den eneste eller som en av to hovedtraseer falt i god jord, understreker de at det er langt fram.
-Dette handler til syvende og sist om politikk. Vi har sett før at faglige argumenter må vike når de politiske prosessene begynner å rulle. Derfor gjelder om å ståløpet ut. Men i denne del av prosessen er det viktig å få sådd inn enkle budskap om E134s fortrinn uten å diskvalifisere andre, sier Severeide og Haldorsen.
På møtet ble det dokumentert at Haukelivegen har størst trafikk av de aktuelle fjellovergangene; E134, Rv7 Hardangervidda, E16 Filefjell ,RV 52 Hemsedal. Og gledelig nok trakk Vegvesenets representanter selv fram kronargumentet som den regionale delegasjonen peker på:
Den forventede trafikkøkningen på E134 når Rogfast/Hordfast er på plass og du får trafikk til denne øst-vest forbindelsen både fra Hordaland og fra sørfylket.
Samtidig- hvis det blir snakk om to hovedtraseer- er E134 uten konkurranse som det eneste alternativet sør for Hardangervidda.
-Når vi i tillegg kan argumentere med at vi har stor bedrifter på vestsiden som er avhengig av vintersikker veg, mener vi E134 står sterkt i konkurransen om å bli en fortrukket trase av våre myndigheter, sier Severeide og Haldorsen.
Edmund Utne fra Ullensvang Hotel i tenkeboksen (Foto: Tormod Eitrheim)