- Grensekontroll gir bedre sikkerhet

19.02.2020
Grensekontrollpunkt på Karmøy vil gi oss lavere risiko og bedre sikkerhet i vareflyten, sier
Karmsund Havn har fått grønt lys og blir Vestlandets første grensekontrollpunkt for import og eksport av varer fra tredjeland. Havnedirektør Tore Gautesen er tydelig på at dette er en stor konkurransefordel for regionen.

-I vårt arbeid med å etablere oss som Vestlandets logistikk-knutepunkt var dette et vesentlig steg i riktig retning. Med en grensekontrollstasjon på Husøy kan vi spare mye tid ved å sende varer direkte hit, og brukeren slipper å måtte foreta grensekontroll av varer i Oslofjorden eller på kontinentet.

Åpner muligheter i logistikk-flyten


En av bedriftene som gleder seg over nyheten er Biomar på Karmøy. I følge leder inngående logistikk i Biomar Tove Askeland produserer de rundt 400 000 tonn med laksefor i året. Råvarene blir typisk kontrollert på kontinentet før de sendes videre, noe som i flere tilfeller fører til høyere kostnader og forsinkelser.

-Vi er avhengig av at varene kommer til rett tid. Det har faktisk hendt at vi ved en feil har måttet sende varer tilbake for kontroll. Grensekontrollpunkt på Karmøy vil gi oss lavere risiko og bedre sikkerhet i vareflyten, sier Askeland.

[caption id="attachment_180817" align="alignnone" width="300"] Leder inngående logistikk i Biomar Tove Askeland er fornøyd med nyheten[/caption]

Ringvirkninger på næring, miljø og samferdsel


I første omgang er kontrollpunktet kun egnet til kontroll av varer som inneholder organiske stoffer som ikke skal konsumeres av mennesker.

Gautesen trekker frem innsatsprodukter til dyr- og fiskefor som et eksempel.

-Dette fjerner en barrière, og vi kan nå begynne med direkte import av disse typen varer til Vestlandet. Videre skal vi jobbe for å få godkjenning for flere typer varer, som for eksempel plast fra Asia. Vi ønsker å bli den første utenfor Oslofjorden som kan ta imot alle varekategorier, sier Tore Gautesen.

Karmsund havn skal lage infrastrukturen som kreves for grensekontrollstasjonen. Mattilsynets veterinærer skal drifte stasjonen. I følge Gautesen skal det i første omgang bygges 150kvm lokaler til mattilsynet. Ettersom nye varegrupper kommer til, kan det på sikt bli aktuelt å bygge 2 000 kvadratmeter.

Varaordfører i Karmøy kommune, Alf Magne Grindhaug trekker også frem hvordan dette har en positiv påvirkning på miljø og samferdsel.

-Med mindre varer som kontrolleres i Oslofjorden og fraktes gjennom øst-vest forbindelsen reduserer vi utslipp og tar belastning av transportbransjen. Veiene blir rett og slett tryggere, sier han.

Fikk nei fra Mattilsynet


Etter at Karmsund Havn fikk negativt svar på sin søknad til Mattilsynet om å bli en godkjent kontrollhavn, sendte de en klage til Landbruksdepartementet.

I følge Gautesen har Karmsund Havn fått god drahjelp fra politisk hold. Til stede på pressekonferansen var stortingsrepresentant Terje Halleland (FrP) som ble trukket ut som en av pådriverne for at Landbruksdepartementet til slutt bestemte seg for å gi grønt lys.

-Jeg har fulgt behandlingen tett hos Landbruksdepartementet. Da er det viktig å være på ballen og fortelle  hvor viktig dette er for havnen, regionen og næringslivet vårt, sier Halleland.

 
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
A.Utvik as
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Sysco
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland