- Håper, men er usikker...

14.04.2020
Vi skal ta i mot hver eneste turist. Men det er for usikkert til å fyre opp.
Reidar Westre, hotellsjefen på Scandic Maritim og Thon Hotel Saga i Haugesund, har fått med seg oppfordringene til nordmenn om å feriere i hjemlandet denne sommeren. Bakgrunnen er at utenlandsreiser knapt er tilrådelig eller mulig de neste månedene, og at en ferie i hjemlandet  kan bety penger i kassen for en sterkt coronapreget reiselivsnæring.

Sommeren, og i hovedsak juli,  er tradisjonelt en veldig dårlig måned for hotellnæringen i Haugesund. Få andre byer har lavere belegg, og det har vært en kilde til bekymring for næringen. I år så alt så bra ut: Scandic Maritim hadde historiens beste januar, februar og halve mars- så ble det bråstopp. Også for den bookingen som ville gitt en formidabel juli..

-Et stort arrangement som ville gitt oss omtrent en hel juli-omsetning. Men den ble kansellert den også, sier Reidar Westre.

-Når vil det snu?

-Det er det som er så fortvilende. Vi vet ikke. Vi kan ikke dra i gang en kostbar satsing hvis folk ikke får samles i sommer. Vi kan ikke bemanne opp med en slik usikker framtid.

-Så Ernas råd om å bruke Norge vil ikke få noe å si for dere?

Jo, vi skal ta imot hver eneste turist. Og ser vi at det løsner, skal vi gønne på. Men det er for usikkert til å ta noen store beslutninger nå, sier Westre.