- Imponert over maritim klynge

21.01.2011
Næringspolitisk talskvinne i AP for maritime saker, Else-May Botten, lot seg imponere av den maritime klyngen på Haugalandet.Hun fikk bl.a. møte en kvinnelig skipsreder som Kristine Skeie.

Hun besøkte bedrifter og utdanningsinstitusjoner lokalisert fra Skudeneshavn i sør til Fitjar i nord; Solstad Offshore, Norwegian Maritime Services, Kopervik Ship Management, DeepWell, Høg-skolen Stord/Haugesund, Karmsund videregående skole, Eidesvik Offshore og Wärtsilä Ship Design. Botten skulle også ha vært på besøk hos Wärtsilä på Rubbestadneset, men som følge av endringer i reiseplanene underveis, må dette besøket utstå til en annen gang.

Hos Solstad fikk nestlederen i Arbeiderpartiets fraksjon i nærings-komiteen høre om et rederi som nå har 950 norske sjøfolk, 350 filippinske og 150 brasilianske.
- Rederiet har til enhver tid 100 an-satte under opplæring, sa viseadministrerende direktør, Sven Stakkestad. Han berømmet regjeringen for utvidelsen av GIEK´s garantirammer under finanskrisen og for det nye rederibeskatningsregi-met, men påpekte at reglene knyttet til utleie av konstruksjonsskip som skal, eller kan komme til, å operere på norsk sokkel, både er kompliserte og upraktiske. Else-May Botten noterte seg dette. Videre kom Stakkestad inn på begrensningene i nettolønnsordningen.

- En ting er taket som ble satt i 2008, men det kan også stilles spørsmål ved at skip i spotmarkedet ikke får refusjon for dager uten arbeid selv om det betales full lønn om bord, eller at det ikke er re-fusjonsadgang under verkstedsopphold, sa Stakkestad.
Miljøsatsing har ikke gitt nye kontrakter.

Lederen i Kopervik Ship Management, Kristine Skeie, fortalte om et rederi som innenfor sitt segment har vært først ute med en miljø-sertifisering, men som ikke har vunnet kontrakter som følge av dette.
- Da finanskrisen kom, hadde de fleste ikke anledning til å prioritere miljø, sa hun. Kristine Skeie driver et rederi med 14 skip, 4 skip flere enn i 2008, uten at omsetningen har økt tilsvarende.

- Finanskrisen rammet hardt i 2009, mens det har tatt seg opp i 2010, sa hun. 5 av de eldste skipene går i norsk kystfart, mens 9 skip med en snittalder på 12 år går i europeisk fart.

(Kilde: NYHETSBREV FRA MARITIMT FORUM FOR HAUGALANDET OG SUNNHORDLAND.)
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund