- Kårstø kan gå for fullt til 2040

06.10.2011
Kårstø-anlegget kan ha nok gass til å kjøre for fullt til ut i 2040, viser et scenario fra Gassco. Men worst case er at Europas største prosesseringsanlegg fior gass må nedskalere allerede tidlig på 2020-tallet.

Et sekstitalles medlemmer i Haugesundregionens Næringsforening benket seg i kantina på Kårstø onsdag kveld for å bli informert om framtidsbildet for en av nøkkelbedriftene i regionen.

Plassjef Åge Opheim åpnet med å dra historien om Kårstø, som har tredoblet kapasiteten fra starten i 1985 til i dag. Sikkerhet er hovedfokus på anlegget, som nesten kontinuerlig har måttet leve med daglig drift og utbyggingsoppdrag samtidig.
- En veldig krevende jobb, men en jobb vi har mestret med en imponerende sikkerhetsstatistikk, sa Opheim.

Porteføljemanager Ståle Nordal tok for seg utbyggingsprosjektene framover. Nå er man midt inne i prosjektet KEP 2010, som i hovedsak innebærer en robustgjøring av anlegget, og som skal avsluttes i 2012. Her skal 8 milliarder kroner investeres totalt.

- Det er tildelt kontrakter for 5.6 milliarder kroner og 46 prosent av beløpet er tilfalt lokale bedrifter. Særlig Aibel har forsynt seg godt av potten, sa Nordal, som oppmuntret lokale firma til å finne samarbeidspartnere som er store nok til å kunne konkurrere om framtidige oppdrag på Kårstø.

Neste prosjekt er KDP (Kårstø Developent Project) med en ramme på rundt 3 milliarder kroner, og som bl.a. innebærer å klargjøre anlegget for føde fra Gudrun-feltet .

Samtiidig jobbes det med et prosjektportefølje som går fram til 2016, og som også vil innebære betydigelige investeringer, bl.a. for å oppgradere ilandføringsanlegget på Kalstø. Nordal ville ikke gå i detaler om øvrige prosjekter i denne porteføjen, men antydet at det er vil komme oppdrag som lokale virksomheter kan konkurrere om.

Direktør for Gassco Anlegg, Svein Birger Thaule, avsluttet sesjonen med å se på Kårstø i et langsiktig perspektiv. Han erkjente at de innmeldingene som Gassco har fått fra de respektive selskapene varsler at gassfrorsyningen på Kårstø begynner å avta tidlig i neste tiåret.

-Men det er gjort mange, nye funn, og vi har et scenario 10 som forteller oss at det vil være nok gass på Kårstø til ut i 2040, sa Thaule.