- Kronen er sterkt overvurdert

22.02.2012
Den norske kronen er mer enn 40 prosent overvurdert, skriver Dagens Næringsliv. Ikke siden 1970 har denne overvurderingen vært sterkere.
Kronen har gått markert sterkere mot flere av de store valutaene de siste månedene. Bare siden nyttår har kronen gått rundt 20 øre mot euro og rundt 30 øre mot amerikanske dollar. Tirsdag kostet en euro 7,52 kroner, mens den rundt årsskiftet ble handlet til rundt 7,74 kroner. Lavere kurs betyr sterkere krone, siden man da må betale mindre for valutaen man ønsker å kjøpe.

Den handelsveide kronekursen, som er kronen målt mot Norges 44 viktigste handelspartnere, viser også en tilsvarende utvikling. Mandag var den handelsveide kronen på sitt sterkeste nivå siden begynnelsen av september i fjor. Målt mot den relative kostnaden på varer og tjenester er kronen nå 40 prosent overvurdert mot amerikanske dollar, viser OECDs målestokk for valutaenes kjøpekraft, ifølge Bloomberg News.

OECD måler priser på lignende varer og tjenester på tvers av medlemslandene for å bestemme kjøpekraftspariteten mellom landenes valutaer. To valutaer er i paritet hvis man for det samme beløpet kan kjøpe samme mengde varer og tjenester i de to landene.

Ifølge Bloomberg News er dagens overvurdering av den norske kronen den sterkeste siden 1970.

Les mer her: http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2337655.ece