- La deg ikke sjarmere
07.10.2011
Nærmere 50 HN-medlemmer deltok på frokostkurset, der Carina Ringen og Pål Danielsen i Manpower var foredragsholdere, sammen med Bjørnar Måleng i Veidekke.
Ringen og Danielsen viste til at det går stadig lengre mellom hver gang en medarbeider får gullklokke for lang og tro tjeneste. Nå er bedriftslojaliteten begrenset til 3-5 år, og de nye arbeidstakerne krever individuell kompetanseutvikling og medinflytelse.
De to understreket behovet for et grundig forarbeid før ansettelse. Kravspesifikasjonen er kanskje det viktigste av alt; hvilken person er du på jakt etter, hva skal han/hun gjøre, hvor stor andel av arbeidstiden skal brukes på de respektive gjøremål o.s.v.
- Det er også viktig å single ut hvilke forventninger kandidaten har til stillingen. Ingenting er verre enn når realitet og forventninger crasher, mente Manpower-representantene.
Bjørnar Måleng i Veidekke fortalte at entreprenørselskapet la stor vekt på å utvikle medeierskap hos de ansatte. "Involvering" har fokus fra toppnivå til byggeplassen, og Måleng mente dette arbeidet har skapt et økt engasjement hos de ansatte.
- På byggeplassen diskuterer arbeidstakerne hva som skal produseres neste uke og hvordan det skal gjøres. Vi tror det skaper økt lojalitetet, og betrakter denne prosessen som et konkurranseelement i forhold til å holde på dyktige fagarbeidere, sa Måleng.