- Lev opp til det dere lover

02.03.2012
At regionen trenger dyktige ansatte i fremtiden hersker det liten tvil om. Men hvordan skal lederne klare å holde på de beste hodene?
Lederundersøkelsen understreket på nytt at ufordring nr. 1 for regionen er rekruttering av kvalifiserte medarbeidere. Men hvordan skal bedriftene løse utfordringen? Og hvordan skal man ta vare på de kloke hodene?

- Det første dere må gjøre, er å kartlegge og få kontroll på kompetansen. Hva har dere, og hva trenger dere neste år, om fem og om ti år. Og husk at arbeidstokken vil forandre seg. Noen vil gå av med pensjon, mens andre vil søke nye utfordringer. Dette må tas med i betraktning når dere legger nye strategier. I tillegg er det viktig å definere hva som er unikt med din arbeidsplass og hva dere kan tilby,sa Sirine Fodstad i Ernest & Young.

En ting er imidlertid å kapre de beste hodene, men hva skal til for å kunne holde på flinke?

-. For det første er det helt avgjørende at dere holder det dere lover. Trivsel er veldig viktig, og dersom dere lover gull og grønne skoger uten at dere kan leve opp til dette, skaper det misnøye, mente Fodstad.

Hun trakk også det å kunne aksepterer at alle ansatte ikke er like.

- Arbeidstokken strekker seg gjerne over flere generasjoner, og da er det viktig å kunne tilpasse arbeidsplassen til hver enkelt ansatt. Den nye generasjonen, Y-generasjon, har helt andre forventninger til arbeidsplassen sin. De ser gjerne for seg en en flat strutkur, der de kan få¨være med på å ta avgjørelser. I tillegg er det ofte opptatt av såkalte "greater goods", som f.eks. at bedriften skal gjøre en innsats for et bedre klima. For å kunne holde på ansatte i denne generasjonen, kan det også være lurt å skape nye roller og utfordrende arbeidsoppgaver, sa Fodstad.