-Nå må dere gripe muligheten

27.08.2020
Assisterende instituttleder ved Institutt for økonomi og administrasjon på HVL, Tone Merete Brekke, ber bedrifter om å gripe muligheten. FOTO: HVL
HVL med klar beskjed til næringslivet på Haugalandet...og nå kan du søke om støtte.
Nylig lanserte Høgskulen på Vestlandet (HVL) en ny studieretning: Kurset «Digital strategi og forretningsforståelse». Nå nærmer påmeldingsfristen seg og HVL har en beskjed til bedrifter på Haugalandet.

-Nå må dere gripe muligheten. Nå kan dere hive dere rundt og bli enda dyktigere innen digital forretningsforståelse og strategi, sier assisterende instituttleder ved Institutt for økonomi og administrasjon, Tone Merete Brekke.

Hun bekrefter dårlig påmelding så langt. Kurset står med andre ord i fare for å avlyses.

-Vi må ha totalt 15 til 20 deltakere. Per nå trenger vi rundt 10 påmeldinger til for å kunne avholde kurset, sier hun.

Hun oppfordrer bedrifter på Haugalandet som søker dybdekunnskap innenfor digitalisering om å melde seg på innen søknadsfristen fredag 4. september.

-Med helge-samlinger og nettkurs er dette et godt kurs som fulltidsansatte kan kombinere med vanlig jobb, sier hun.

-Kjedelig

Leder i NAV-Marked Nord Rogaland Elisabeth Lie Nilsen har meldt seg på kurset. I et innlegg på LinkedIn oppfordrer flere til «å hive seg på».

-Det hadde vært utrolig kjedelig om vi ikke fikk dette til. Vi trenger mer digital kompetanse i regionen, sier hun.

Prisen for påmelding er 29 500 kroner. Hun stiller spørsmål ved om prisen reflekterer betalingsevnen i markedet på Haugalandet.

-Vi befinner oss i en nedgangstid. Verken arbeidssøker eller arbeidsgiver har kanskje slike beløp til rådighet akkurat nå? Jeg er sikker på at hele Haraldsgata hadde meldt seg på dette kurset hvis det var gratis, sier hun.

Ettertraktet kursforeleser

-Det er ikke tradisjon og kultur for at kursene koster noe særlig. Men her er det viktig å se verdien av at du investerer i din egen kompetanse og fremtid, sier Brekke.

Hun roser også kursets foreleser, Tarjei Heggernes.

-Han er en ettertraktet kursholder som BI i Oslo og NHH i Bergen allerede benytter seg av, sier hun.

Sjekk finansieringsordninger

Gjennom tilskuddsordningen Bedriftsintern opplæring (BIO) som ble lansert som en del av regjeringens krisepakke tidligere i år er det gode muligheter for å få dekket studiet. Så langt har ingen bedrifter i Nord-Rogaland søkt om støtte til dette kurset gjennom BIO-ordningen. Rådgiver i Rogaland Fylkeskommune Heidi Skifjell bekrefter at, så lenge bedrifter søker i tråd med retningslinjene, er det gode muligheter for å få støtte til dette konkrete kurset.

Retningslinjene og søknadsportalen finner du her

Brekke oppfordrer også alle til å orientere seg i forhold til finansiering. Ettersom kurset er 15 studiepoeng er det også muligheter for å søke støtte gjennom lånekassen.

- Jobber du i en større bedrift kan du sjekke interne finansieringsordninger og er du medlem av en fagforening kan du sjekke muligheter for stipend, sier Brekke.

Gjennom fylkeskommunen kan bedrifter også søke om midler til bedriftsintern opplæring (BIO-midler).

Her kan du søke