- Regionreformen tar liv

04.10.2018
Er flytting av Statens Vegvesen så farlig at det går på livet løs? spør NH-direktøren i denne kronikken
Siw Tyldum, hovedtillitsvalgt for NITO i Statens vegvesen, frykter at flere liv kan gå tapt på norske veier når administrasjonen av fylkesveinettet overføres til fylkene.

Det er et av flere tvilsomme argumenter mot regionreformen, som regjeringen nå skal gjennomføre. Jeg synes jeg hører lyden av de samme argumenter som ble brukt da Victor Normann presset gjennom utflytting av statsinstitusjoner fra Oslo-gryta tidlig på 2000-tallet.

Sjøfartsdirektoratet til Haugesund var ett av dem. Det var ikke måte på dommedagsprofetier som ble proklamert fra alskens hold i hovedstaden; tap av kompetanse, masseoppsigelser fra folk som ikke ville flytte til provinsen, nedbygging av fagmiljøer, økt sikkerhetsrisiko til sjøs etc.

Men Sjøfartsdirektoratet står friskt i vinden, et godt tiår etter beslutningen. I Haugesund!

Det tror vi Statens Vegvesen også vil gjøre, selv om en del funksjoner skal flyttes ut fra hovedstaden.

Den store politiske diskusjonen rundt regionformen har gått på om dette er sentralisering (les: Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum) eller desentralisering (les: Regjeringen, Monica Mæland).

La det være klart: Næringsforeningen har vært en heftig motstander av regionreformen, først og fremst fordi de nye storregionene er ulogiske (Vestland uten Rogaland) og ineffektive(i utakt med kommunegrensene).

Men når så galt er skjedd, må vi gjøre det beste ut av det. Og en god måte å gjøre det på er å være aktiv i å sikre denne regionen sin rimelige andel av de oppgavene, som nå skal fordeles fra stat til regioner og kommuner. Blant oppgavene er:

Folkehelse

Klima og miljø

Næringsutvikling

Næringsrettet forskning

Samferdsel

Integrering

Barnevern

Å flytte funksjoner fra disse fagområder til distriktene må da være positivt, og noe som kan dempe kritikken mot reformen. Det vil sikkert komme krav om andre fagområder også. Poenget er at vi her i nordfylket må være på ballen og organisere oss like godt som da vi fikk Sjøfartsdirektoratet til Haugesund.

Det kommer helt sikkert til å komme protester, som dem vi ser fra ansatte i Statens Vegvesen. Noe er helt sikkert godt begrunnet. Men å bruke estimater om tapte liv i trafikken når administrasjon føres fra ett ledd til et annet, er vel drøyt…