- Satset og vant

02.03.2012
- Vi tok en sjanse og satset fullt og helt vårt eget prosjekt. Slik forklarte Janove Ottesen Kaizers Orchestras suksess da han i dag gjestet Haugalandskonferansen.
I over ti år har Kaizer Orchestra begeistret både norsk og europeisk publikum med sin energiske ompa-musikk. Bandet er av mange betraktet som landets aller fremste live-band og siden 2001 har Kaizers spilt over 800 ganger live rundt om i Europa.

- Klart det er slitsomt. Vi har jo et fysisk show, der hele kroppen brukes som instrument. Men vi har god trening i å turnere og vi har lært oss noen teknikker etter hvert. Det gjelder spesielt primærbehovene; søvn, mat og drikke, sa Janove Ottesen da han i dag gjestet Haugalandskonferansen.

Han er mr. Kaizer i egen person - vokalist, frontfigur og sjef. Sammen med sine fem bandmedlemmer har han skapt et aldri så lite Kaizers-univers. Med en unik lyd og komposisjon, har de funnet sin helt spesielle og gjenkjennelige egenart.

- Vi gjorde et valg på slutten av 90-tallet. Da bestemte vi oss å gå hundre prosent inn for vår musikk - en type musikk ingen hadde hørt før. Vi var ferdig utdannet, men valgte ikke å ta jobb. Det var ingen utspekulert plan, men det var dette vi ville gjøre. Vi tok en sjanse og heldigvis har vi jo lykkes. Det har aldri vært aktuelt å endre vårt stil, og det har jo bare godt bedre og bedre, smilte Ottesen.

Han betegner seg som en dedikert og intuitiv person som setter musikken og showet i første rekke. Noen har betegnet han som noe egenrådig, men Ottesen mener det var mer tilfelle i starten da var det viktig å være tro til prosjektet. Nå går mye mer av seg selv og hele Kaizers er gjennomprofesjonalisert.

- Trenger du å motivere de andre bandmedlemmene? spurte konferansier Øyvind Fjeldheim.

- Det går mye av selv, musikken er motivasjon nok. Når vi er på turné, er konsertene døgnets høydepunkt. I tillegg er vi flinke til å varierer hvilke sanger vi spiller, noe som gjør at vi kan spille fem ulike konserter på rad, sa Ottesen og la til at Kaizer ikke har noen planer med å gi seg med det første.

Kaizer Orchestra spiller i morgen konsert i Djervhallen. Arrangementet er allerede utsolgt.