-Skeptisk til "Kårstø-hjelp"

24.01.2012
Arvid Jensen, styreleder i Petro Arctic, mener Gasscos forslag om en ny 1.000 kilometer lang gassrørledning blir feil. Han tror Kårstø vil bli forsynt med gass på andre måter.

-Det statlig eide selskapet Gassco har konkludert med at det bør bygges en rørledning langs kysten i nord. Et formål med en slik utbygging er å forsyne anlegget Kårstø med råstoff. Kårstø, må vi huske, er et industrianlegg som Gassco driver, sier Jensen til tu.no, og stiller åpenbart spørsmål ved statsselskapets objektivitet.

Jensen medgir at det er en viktig oppgave å forsyne Kårstø med råstoff, men at dette trolig vil løse seg gjennom forventede nye funn i Norskehavet og eller nye funn nord i Nordsjøen.

-Spørsmålet er ikke om det er behov for ny infrastruktur; det er det helt klart. Det vil i framtiden være behov for både et rør langs kysten og videre utbygging av LNG-kapasitet, men rekkefølgen her bør ikke være tilfeldig, sier han.

Jensen mener en kilometerpris på 15 millioner kroner for et nytt gassrør gjør at det må stilles spørsmålstegn ved realiteten på et slikt prosjekt.

Norsk gass leveres i dag til Europa, med unntak av LNG fra Melkøya som også leveres til andre deler av verden.

-Endringene i verden foregår hurtig. I en slik utvikling er fleksibilitet en nøkkelfaktor. Fleksibiliteten ligger i LNG som kan fraktes over store avstander, noe eksempelet Snøhvit viser. Snøhvit-gass har vært fraktet til Japan, USA, Sør-Europa mv og Kina vil kunne være et meget interessant marked i framtiden, sier Jensen.