- Sleng på røret
23.10.2015
– Dersom noen ringer deg for å selge billig strøm, er det smarteste du kan gjøre å slenge på røret, sier juridisk direktør Frode Elton Haug.
Klagene på Fjordkrafts «garantert fornøyd»- kampanje går ut på at folk som har reservert seg mot telefonsalg, blir oppringt. Noen opplever også at dersom en ikke svarer «JA» på SMSen som selger sender ut, så får kunden gjentatte purringer via SMS.
– Dette er brudd på markedsføringsloven, mener Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.
Det er ikke første gang det er bråk rundt Fjordkrafts forsøk på kapre nye kunder. Hninfo.no kjenner til flere tilfeller der lokale folk føler seg lurt:
Det var en kar fra fjordkraft som ringte på døren min, jeg satt i telefonen og sa bare at jeg skulle tenke på det. Og nå får jeg plutselig melding at jeg er kunde oss de, kjenner jeg er skikkelig f....er det mulig å stoppe det firmaet?
og..
Rett etter samtalen fikk jeg en SMS der de sier at jeg de har mottatt min bestilling? Jeg har ikke bestilt noe. I dag fikk jeg også purring på om at jeg måtte bekrefte meg som ny kunde? Er det rent lureri?
Markedssjef Gunn Margareth Lassesen i Haugaland Kraft bekrefter at selskapet har fått flere henvendelser fra kunder som er blitt utsatt for aggressiv salgsteknikk.
- Vi har tatt dette opp med Fjordkraft, og sagt hva vi mener, og de har lovet å ta det på alvor. Vi er for konkurranse, men det må skje innenfor regelverket, sier Lassesen.
Hun oppfordrer folk som føler seg usikre om å ta kontakt med Haugaland Kraft for å sjekke ut fakta.