- Små tall, men vi er underveis

29.01.2012
Mens professor Torgeir Reve svinger svøpen over norsk reiselivsnæring i nasjonale media, jobber vår egen, regionale reiselivsdirektør Tore Gautesen intenst med å lage et nytt reiselivsregnskap for Haugalandet.

-Det går ikke svært godt her heller, men det er et stadig større og skarpere lys i tunnelen, og enkeltbedrifter gjør det bra. Antall tilreisende til Haugalandet øker, sier han til lokalavisa Karmsund og og legger fram ferske tall for å dokumentere dette.

-Norsk natur er for kjedelig. Lønnsomheten i reiselivsbransjen er for dårlig og derfor lite interessant, uttalte den velkjente BI-professoren da han i forrige uke presenterte boken sin som ledd i mammutprosjektet han jobber med, «Et kunnskapsbasert Norge». Torgeir Reve kom på nytt i medienes søkelys med kontroversielle konklusjoner om norsk næringsliv.

-Det er mange som ikke deler hans framtidspessimisme på næringens vegne. Markedspotensialet er stort om vi gjør jobben år skikkelig, sier Tore Gautesen

Selv ler han av at de seinere års grundige arbeid begynner å gi resultater. I fjor økte volumet konferansegjester på Haugalandet med 7,7 prosent. Antallet ferie- og fritidsgjester viser fortsatt framgang. Etter en økning på omkring 30 prosent fra 2009 til 2010, øket innreisen med ytterligere 17,3 prosent i fjor. Det går den rette veien. Yrkestrafikken inn i regionen sto mer eller mindre på stedet hvil i 2011. I gjennomsnitt snakker vi dermed om en økning i innreisen til regionen på 5,3 prosent i fjor, noe som Gautesen og staben omkring ham i Destinasjon Haugesund & Haugalandet AS synes er bra:

-Vi er godt fornøyd med utviklingen. Totaltallene er ennå for små,  men vi er underveis, sier han.

Les mer her: