- Statsmakta blandar seg i alt

08.06.2011
- Statsmakta veks og blandar seg opp i alt, sa Arne Hjeltnes på sjarmerende nynorsk, og høstet anerkjennende nikk fra forsamlingen av næringslivsledere i Odda.

Anledningen var møteforumet Bedriftskanalen i Hordaland, som denne gang besøkte frender i industribygda innerst i Sørfjorden. Et trettitalls næringslivsledere fra Odda og omkringliggende kommuner møtte fram for å høre den profilerte TV-stjernen og foredragsholderen fra Voss, som stolt bekjente at han hadde bodd tre år av sitt liv i Utne..

Tittelen for foredraget var "Verdiskapning og rammebetingelser for industrien i Norge". Hjeltnes delte av sin kunnskap om laks og norsk eksport og fortalte at det er gode grunner til at laksen koster tre ganger mer i butikkene i Kina enn i Odda.

- Kineserne betaler for "opphavet"- det friske havet, renheten, det eksotiske. Norsk laksenæring har maktet å ta seg betalt for det eksklusive; kanskje det er noe norsk landbruk kan ta lærdom av, sa Hjeltnes.

Den utflyttede vossingen har sans for grûndere, og var fortvilet over den iveren "innsigelsesmyndighetene" la for dagen for å gjøre det vanskelig å drive fram noe her i landet.

- Sentralstyring gir mindre demokrati. Statsmakta blandar seg i alt, sa Hjeltnes og dro fram eksempler:
Byrkjelo Kraft ble pålagt å betale 165 prosent skatt på et vannkraftprosjekt.
Hotel Union Øie på Sunnmøre, bygd i 1891, ble pålagt å føre opp tilbygg i annen stil enn den opprinnelige.
Helse Norge har 17.000 byråkrater. I Sogn er det 328 byråkratar på tre små sjukehus.

Oddas varaordfører John Opdal kjente seg igjen i Hjeltnes beskrivelse.
- Jeg føler det som om makta er flyttet ut av Odda. I smelteverkssaken er det riksantikvaren, miljøverndepartentet og fylket som sitter med nøkkelen. Vi må vente og vente og det gjør oss litt matt, sa varaordføreren.