-Stolt på regionens vegne

25.04.2019
Fra venstre regionsjef for hurtigbåter i Norled; Bjørn Egil Søndenå, nestleder i Kolombus; Hege Skogland Mokleiv og kaptein Arve Osnes. Foto: Norled.
Stolt over at Haugesund og Haugalandet er først ute med et slikt fremskritt innen miljøteknologi, sier nestlederen i Kolumbus
- En hybrid hurtigbåt er et ekstremt viktig skritt på veien til at Norge skal være et lavutslippsamfunn i 2050, og dette blir et referanseprosjekt for kollektivtrafikk i hele Norge, sa Hege Skogland Mokleiv, nestleder i Kolumbus sitt styre som er oppdragsgiver for MS Fjordled under markeringen for den flunkende nye båten som skal  inn i Røvær-sambandet denne uka.

Norleds MS Fjordled er en hybrid hurtigbåt med plass til 89 passasjerer, 24 meter lang og 7 meter bred, og den benytter elektrisk fremdrift i havneområder og normal dieseldrift ved full fart. Båten har den beste eksosrensingen som er mulig å oppnå, Tier III, og tilfredsstiller dermed nye miljøkrav som kommer i fremtiden. Denne hurtigbåten er den første av sitt slag i Norge.

Jeg er veldig stolt over å kunne stå her i dag i dette nyvinngsprosjektet, uttalte regionsjef for hurtigbåter i Norled, Bjørn Egil Søndenå.

Han forteller tilo konsernavisa at når Norled vant i skarp anbudskonkurranse mot konkurrenter så vant man på både pris og miljø.

Dette er en milepæl i forhold til miljøforbedring på hurtigbåt, med fremtidsrettede løsninger som slipper ut 80 prosent mindre NOx enn den forrige båten som trafikkerte ruten mellom Haugesund og Røvær, forteller Søndenå.

Fjordled er et resultat av en fremoverlent anbudsprosess fra Kolumbus sin side, og Norled har fulgt opp med ny og konkurransedyktig teknologi, og jeg er stolt over at Haugesund og Haugalandet er først ute til å få gleden av et slikt fremskritt innen miljøteknologi, uttalte Mokleiv i Kolumbus.

Kolumbus har et strategisk mål om være fossilfrie innen 2024. For å nå dette målet er man avhengige av å erstatte forbrenningsmotoren i stadig økende grad fremover, og dette er Fjordled et eksempel på, sa Mokleiv.

Norled skal drifte Røvær sambandet i 10 år fremover, og i tillegg tilfredsstiller båten de siste kravene innenfor universell utforming. Søndenå i Norled takket Kolumbus for godt samarbeid som har ført til den nye båten, og fremhevet samtidig godt samarbeid med verftet GS Marine, Brunvoll som har levert styresystemer, og Greeenland Energy som har levert batteripakken samt Servogear som har levert fremdriftssystemet.