- Støtter motorpark-prosjektet

25.11.2011
- Vi tror et velutviklet motorparkanlegg på Helganes vil ha stor verdi for reiselivsnæringen og annen næringsaktivitet i regionen, sier HN-direktør Egil Severeide.

Næringsforeningen og HNs medlemsorganisasjon Destinasjon Haugesund & Haugalandet har avgitt hver sin uttalelse om prosjektet, som slutter opp om den forretningsplanen som er laget og med anbefaling om at det bevilges nødvendige midler til finansiering av prosjektet.

I uttalelsen fra Næringsforeningen heter det bl.a.:

Haugesundregionen står overfor store utfordringer i årene som kommer. Store kommunikasjonsprosjekter som Rogfast, Hordfast og mulige hurtigtogstraseer øst/vest
og nord/sør vil knytte oss mye tettere til Bergen og Stavanger.
For å kunne klare oss i konkurransen er det viktig å ha aktiviteter som kan trekke folk til
regionen. Vi tror et velutviklet motorsportsenter ved flyplassen på Helganes er et
slikt produkt.
Ut fra den forretningsplan som er skissert, fortoner Fjord Motorpark som et spennende prosjekt,
som vil få stor betydning for reiselivsnæring og annen næringsaktivitet i regionen.
I vår visjon om å bygge Vestlandets knutepunkt vil et motorsportsenter passe svært godt inn i vårt framtidsbilde av regionen.

Severeide forutsetter at det kjøres en ryddig prosess i forhold til berørte parter.

I følge en redegjørelse fra prosjektledelsen i Fjord Motorpark har både Karmøy, Tysvær og Haugesund kommune skriftlig bekreftet deltagelse med 2,5 MNOK i et nytt motorsportanlegg. Prosjektledelsen har foreslått at deltagelsen skjer i eiendomsselskapet Fjord Eiendom, som skal eie banefasiliteter.
Dette er samme eierstruktur som ved riksanlegget ved Rudskogen.
Utfordringen er at rådmannen i Karmøy ikke har tatt med 2,5 MNOK på investeringsbudsjettet for 2012. Uten penger betyr det stopp for prosjektet. 5. desember behandler formannskapet alternativt budsjett som skal legges fram for kommunestyret for endelig beslutning 20. des.
Kommunal deltagelse er forutsetning for fullfinansiering med tildeling av spillemidler, og prosjektledelsen og andre krefter rundt Fjord Motorpark jobber aktivt for å få kommunepolitikerne i Karmøy til å prioritere prosjektet,