- Strid om avlønningsmodell

19.12.2011
Arbeidstilsynet i Haugesund vil pålegge firmaet NST å betale minstelønn til arbeiderne som har byggearbeid på Åkra ungdomsskole på Karmøy.

Arbeidere innleid av NST Baltia som utfører arbeid på Åkra ungdomsskole har mellom 16 og 30 kroner timen. I tillegg har de et utenlandstillegg, som gjør at timelønna kommer opp imellom 67 og 75 kroner timen. Det kommer frem i en fersk rapport fra Arbeidstilsynet i Haugesund, skriver nrk.no/rogaland.

– Dette er et allmenngjort område og partene i arbeidslivet har blitt enige om en minstesats på en byggplass. Nå er det avdekket at dette er et lovbrudd i forhold til forskriften, sier Johs B. Lægland, tilsynsleder, Arbeidstilsynet i Haugesund.

Administrerende direktør i NST-gruppen skriver i en e-post til NRK at de respekterer at Arbeidstilsynet er uenig i deres utregningsmodell. I forrige uke sa han dette om den pågående tvisten.

– Den avlønningsmodellen vår som det er strid om. Uansett hvilken vei du snur den vil disse arbeiderne komme like godt ut som om de hadde reist hit og tatt seg en jobb selv. det er helt sikkert. Det er dokumentert i saken, og ovenfor arbeidstilsynet. Vi aksepterer at de har et ulikt syn på det, sa Jan Thorstensen, administrerende direktør i NST-gruppen.

Les mer her: