-Svekker konkurranseevnen
For Aibel er sikker vegforbindelse til og fra Risøy en forutsetning for fortsatt drift, hevder Ole Sandvik
Ny Risøybru ble tatt ut av Haugalandspakken i 2013. «Pakken» måtte kuttes med anslagsvis en milliard kroner, fordi inntektene ikke ville strekke til. Blant prosjekter som da røk ut var ny Risøybru, til fordel for Karmsundgata.
Nå er ny bru plutselig kommet på dagsorden igjen. Ordfører og kommunaldirektør i Haugesund krever handling, og vil ha ny Risøybru inn i Haugalandspakken igjen. Men da må andre prosjekter ut. Og det er heller ikke sikkert det er mulig å få til i denne perioden. Hvis den foreslåtte takstøkningen blir endelig godkjent i departementet/stortinget snart, er det med den eksisterende porteføljen i Haugalandspakken.
Den varer til 2023. Men det er, slik kilder sier til oss, mulig å finne en løsning.
For Aibel har diskusjonen om ny Risøybru to perspektiver-et kortsiktig og et langsiktig. Det kortsiktige er å sikre forutsigbar trafikk over den 80 år gamle Risøybrua. Den tåler 10 tonn akseltrykk, og til for en stund siden fikk bedriften dispensasjon for biler med akseltrykk 12 tonn. Nå er den dispensasjonen trukket tilbake, med den konsekvens at Aibel må frakte tunge mobilkraner på lekter til en ekstrakostnad på vel 60.000 kroner per gang.
-Det forringer konkurransekraften vår, og vi vil gjerne ha forutsigbarhet, sier Sandvik, som mener at beslutningen om å ta ny Risøybru ut av den opprinnelige Haugalandspakken ikke er bra verken for Aibel eller Haugesund.
-Vi er glad for engasjementet for å få ny bro. Aibel har langsiktige ambisjoner for verftet på Risøy og ei ny bro vil være til det beste for både oss og kommunen, sier Sandvik.