- Valg er som en handlerunde

12.09.2019
Politikerne opererer som markedsførere for å påvirke våre valg, sier professor Håvard Hansen. Han kommer til MF-Dagen.
Håvard Hansen er professor i markedsføring på Norsk Hotellhøgskole ved Universitetet i Stavanger. Han har doktorgrad i markedsføring/forbrukerpsykologi, over 20 års erfaring fra undervisning, forskning og formidling, og er medforfatter på en av Europas mest solgte lærebøker i forbrukeratferd.

Hansen har fulgt høstens valgkaos tett og gjort seg sine refleksjoner:

-Vi har akkurat gjort unna et kommune- og fylkestingsvalg, og de prosessene vi går igjennom for å velge hvem vi vil stemme på, er kognitivt sett de samme som vi bruker når vi kjøper produkter eller tjenester, sier Hansen.

- Det betyr at de også er belemret med de samme feilslutningene hos oss velgere, og at politikerne bruker mange av de samme virkemidlene som markedsførere bruker for å påvirke våre valg. Forbrukerhjernen er en finurlig og underfundig sak, og beslutningsprosesser og feilslutninger er et av mange tema som det settes søkelys på under Markedsføringsdagen, sier markedsføringsprofessoren fra Stavanger.

MF-Dagen nærmer seg med stormskritt og her kan du se program og melde deg på.
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland