-Vi er blant de heldige i denne spesielle tiden

14.04.2020
Olav Linga og Gunn Margareth Lassesen i Haugaland Kraft holder hjulene i gang og har gode erfaringer med hjemmekontor
Mens mange bedrifter permitterer, ansetter Haugaland Kraft ni nye medarbeidere. Og flere kan det bli.
Direktør for kommunikasjon og kundetjenester i Haugaland Kraft, Gunn Margareth Lassesen er fryktelig glad for at selskapet hun jobber i har kommet seg så bra gjennom coronakrisen- så langt.
- Bortsett fra at vi har 172 medarbeidere på hjemmekontor og har snudd opp ned på møterutiner og kommunikasjonsformer, har vi klart å holde hjulene i gang. Vi har vært heldige og hatt lite sykdom, og dermed i stor grad klart å gjennomføre de prosjektene vi hadde planlagt, sier Lassesen.
- Hjemmekontor for 172 fungerer bra?
- Ja, det har fungert utmerket. Hele kundesenteret er blant annet flyttet ut, og vi klarer fint å håndtere henvendelser fra kunder og forretningsforbindelser. Men vi ser jo at folk savner fellesskapet. Foreløpig har vi innstilt oss på å ha hjemmekontor til 15. mai, så det blir noen uker å vente ennå, sier Lassesen.

Nye ansikter

Selv er kommunikasjonssjefen på kontoret denne formiddag. Hun må gi den nye kommunikasjonsrådgivervikaren på avdelingen, Lasse Fredheim, opplæring før han kastes ut i jobb. Han er ikke den eneste: i alt ni nye medarbeidere er i arbeid eller skal begynne i selskapet i disse dager.
- Vi trenger folk på kundesenteret, i fiberselskapet, ingeniørstaben og i HR-avdelingen. I tillegg håper vi å få seks nye kolleger mot slutten av måneden da Fjellberg Kraftlag skal ha generalforsamling for å bestemme om Kvinnherad-selskapet skal fusjonere med Haugaland Kraft.
Lassesen forteller om stor aktivitet i regionen, som også gir underleverandørene jobb i usikre tider. Det er stor interesse for utbygging av solceller og elbilladere, og mange private husstander ønsker å øke fiberkapasiteten.
- Vi merker godt at folk endrer forbruksvaner- nå er det mye bruk av fiber på dagtid, sier Gunn Margareth Lassesen