- Vi kommer til Haugesund!

16.08.2019
Styreleder Sissel Leire og direktør Sverre Tiltnes tror bygg- og eiendomsbransjen kan lære mye nytt gjennom forslagene i Bygg21.
Bygg21 ville svinge utenom Haugesund. Da aksjonerte Næringsforeningen..
Bygg21s roadshow startet under Arendalsuka 13. august og skal avsluttes 4. desember i Oslo. Bygge- og eiendomsnæringen i Stavanger og Bergen får besøk, men verken Haugesund eller Stord sto på besøkslista.

Det var før Næringsforeningen tok affære og inviterte Bygg21 til årets Byggarena i Scandic Maritim fredag 25. oktober. Nå kan næringsdrivende på Haugalandet og i Sunnhordland få presentert  den spennende rapporten om best praksis i bygg- og eiendomsbransjen på hjemmebane.

– Kostnadene i bygg og eiendom kan reduseres med 20 prosent i året, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland etter at hun har studert rapportene fra Bygg21 om best praksis.

Rådene er resultatet av tre års målinger hos store og små prosjekter og bedrifter i næringen. Over hundre fagfolk fra alle deler av byggenæringen har deltatt i å finne, diskutere og dele beste praksis.

Det svarer på bestillingen fra departementet til statsråden, som ønsker at kostnadene skal ned i byggenæringen.

– Hvis næringen følger opp alle anbefalingene, anslår Bygg 21 at byggekostnadene kan reduseres med 20 prosent, eller opptil 30–50 milliarder kroner i året. Det er betydelige summer det er snakk om. Det blir uansett spennende å se hvordan næringen tar i bruk ny teknologi og samhandler mer for å effektivisere byggeprosessene, sier Monica Mæland.

Bygg21s rapporter og veiledere presenterer konkrete råd og tiltak for hvordan man kan løse noen av den norske bygge- og eiendomsbransjens største utfordringer innenfor områdene plan- og byggesak, produktivitet, kvalitet og bærekraft, samhandling, industrialisering og kompetanse.

– Bygge- og eiendomsnæringen har potensial for å utvikle enda bedre og mer bærekraftige bygg, og samtidig øke egen verdiskapning med 20 prosent. Oppskriften er bedre samhandling, industriell tilnærming, mer bruk av ny teknologi og rett kompetanse i alle ledd, sier styreleder Sissel Leire i Bygg21.

Her kan du lese mer om årets ByggArena og melde deg på.