- Vi stoler på sjeføkonomen

20.09.2018
Vi med solide lån får ta med sjeføkonomen i aftenbønnen, skriver NH-direktør Egil Severeide..

Folks gjeldsbyrde er en sterk begrensning på Norges banks vilje til å sette opp renta, sa sjeføkonom Kari Due-Andersen i Handelsbanken på et møte i regi av Handelsbanken og Næringsforeningen i april i år.

Vi med solide lån får ta henne med i aftenbønnen og be om at hun får rett.

For nå går kalkulatorene varme i de tusen hjem. Hvor mye tåler vi i renteøkning? Kommer den til å bikke fire prosent, må vi regne med  seks eller sju som normalen?

For mange er det en helt ny øvelse. Ferske boligeiere har knapt hørt om renteøkning en gang. Og mange med dem regner seg gule og blå på let etter måter å overleve en i overkant spretten rentebane.

La oss for ordens skyld rekapitulere sjeføkonomens påstand:  Norske husholdninger har en såpass høy gjeldsbelastning at det gjør det vanskelig for Norges Bank å heve styringsrenten til det nivået den teoretisk burde ligge.Årsaken er at mange ikke vil tåle en vesentlig rentehevning og at konsekvensen kan bli en nedgang i norsk økonomi. Vi kommer ikke til å få et rentesjokk, sa sjeføkonomen i Lille Maritim. Og la til:

Vi venter at Norges Bank hever renten i september og at vi får ytterligere to rentehevinger i 2019. Etter det tror vi at avtakende økonomisk vekst vil hindre flere rentehevinger.

Torsdag morgen klokka 10 kom altså sentralbanksjefens melding om at styringsrenten heves med 0.25 prosent til 0.75 prosent. MEN- samtidig nedjusterer sentralbanken sine renteprognoser – til analytikernes store overraskelse:

Ifølge sentralbanken er renteutsiktene lite endret fra forrige rapport, men analytiker Joachim Bernhardsen i Nordea Markets påpeker  at den nye rentebanen signaliserer en noe svakere utvikling.

Sannsynligheten for en renteheving i mars neste år og så enda en heving i fjerde kvartal 2019 er nå 80 prosent, ifølge Bernhardsen.

Med andre ord; det er "håp" om en levelig framtid. Dere rentenister får ha oss unnskyldt; i denne omgang går våre tanker til unge familier (og noen eldre) som kanskje er blitt fristet til å strekke strikken litt lenger enn de hadde tenkt seg. Sjeføkonomen i Handelsbanken bør absolutt lyttes til..