2000 ledige oljejobber!

23.08.2018
NAV Rogaland må rekruttere fra utlandet for å dekke behovet for arbeidskraft i oljå. Men ikke hos oss- foreløpig...
Av 5.000 ledige jobber i Rogaland kan så mange som 40 prosent av dem knyttes til oljesektoren. Ifølge Stavanger Aftenblad må Nav rekruttere folk i utlandet

Etter oljeprisfallet i 2014 forsvant mellom 40.000 og 50.000 personer fra oljesektoren. Rogaland gikk fra å ha lavest arbeidsledighet i landet, mellom 1 og 2 prosent, til å været et av fylkene med høyest ledighet på 3,5 prosent brutto, ifølge Aftenbladet. Likevel klarer ikke fylket å fylle de oljejobbene som nå skal være tilgjengelige.

– Tallet på ledige jobber i Rogaland er nå atskillig høyere enn på samme tid i fjor. Enkelte fagfolk er det vanskelig å få tak i, og vi må rekruttere i utlandet, sier fylkesdirektør Truls Nordahl i Nav Rogaland til avisen.

En viktig årsak til mangel på folk er at det går bra i mange bransjer, i nesten hele landet, slik at det blir kamp om fagfolkene.

Av 2.500 ledige stillinger lyst ut i Rogaland i juli, var det flest innen ingeniør/IKT, med 468 utlyste stillinger.

Elisabeth Lie Nilsen i NAV Marked Nord Rogaland sier bildet er annerledes i vår region.

• Det er litt vanskelig å snakke om «oljejobber» uten å være litt mer spesifikk.  Noe av bildet er likt - noe mer ulikt.

• Vi har her i nordfylket ikke  utlyst veldig mye «oljejobber» hvis vi snakker om oljeingeniører,  boredekksarbeidere, ROV- operatører o.l. . Her har vi også fortsatt tilgang til en del kandidater som har kompetanse og erfaring fra oljebransjen, selv om vi ser at flere og flere av disse forsvinner måned for måned. Men de forsvinner ut både til landjobber og nå også etter hvert til offshorejobber. Frem til nyttår 2018 var det omtrent ikke noen utlyste offshorerelaterte jobber i nordfylket – men fra januar og utover til nå, ser også vi at det øker – men ikke i slik grad som det gjør Stavangerregionen, sier Lie Nilsen.

NAV Nord Rogaland har til nå i år utlyst ca. 50 «oljejobber» på Haugalandet. Vi må faktisk tilbake til 2013 for å finne lignende tall, og da var det på hele året.  I 2017 hadde NAV ca. 20 hele året, og bare 13 i 2016.

-Men «oljejobber» er jo ikke en helt egen kategori.  Vi har mange stillinger og kandidater som er oljerelaterte, men som ikke viser det i «Olje»-statistikk for de de er har stillingstitler som tilhører industrien. Her er det etter hvert større manko på erfarne folk med fagbrev.

I og med det er mye midlertidighet i disse yrkene for tiden, har vi likevel en del som må innom oss for korte perioder slik at de får komme seg i ny jobb.  Når vi får disse inn,  formidler vi dem ut til arbeidsgivere som har behov så snart som mulig. Da snakker vi om  sveisere, platearbeidere, industrimekanikere, industrirørlegger og også elektrikere som sonderer under bygg/anlegg.

Vi har ikke hatt oppdrag for olje/gass bransjen på Haugalandet,  til vår Eurestjeneste som formidler utenlandsk arbeidskraft nå. Vi har oppdrag innen helsesektoren – men ikke olje/gass eller industri til nå i år, sier Lie Nilsen.