4 ledere samler seg i nytt selskap

30.06.2020
Fra nede til venstre: Jonn Hafredal, Tom Ivar Omdahl, James Persson og Oddbjørn Jensen i Attrakt.
-Vi blir på en måte deltidsansatte uten behov for kontor, telefon, PC og feriepenger
Under navnet Attrakt har fire menn samlet seg i det nyrenoverte kontorlokalet i Kaigata1 over Sportsbaren. James Persson (tidligere Assist), Oddbjørn Jensen (tidligere Skandinavisk Sportsimport), Jonn Hafredal (Equinor) og Tom Ivar Omdahl (Samarbeidsutvikling) har alle erfaring fra ulike lederstillinger.

-Vi vil bidra til at kundene våre blir sterkere og mer attraktive gjennom strategisk rådgivning, god dialog og utvikling, forklarer daglig leder i Attrakt, James Persson.

-Vi ser at vi har truffet noe i markedet, bekrefter Jensen.

-Det er ikke vi som skal skinne

Næringsforeningen får inntrykket av at de holder igjen når vi møtes over en kopp kaffe. De ellers snakkesalige profilene har nemlig noen tanker angående hvem det egentlig bør handle om.

-Det er ikke vi som skal skinne. Det er bedriftene vi jobber med, sier Persson.

Oddbjørn Jensen er konsulent i Attrakt. Dette er ikke hans første oppstart-eventyr. Han startet nemlig Wittusen & Jensen – da også i kjølvannet av en stor utfordring: finanskrisen. Han forklarer hvorfor han valgte å bytte beite.

-Det er utrolig kjekt å kunne bruke den kunnskapen jeg har opparbeidet meg gjennom mange år, sier han.

Persson bruker terminologi fra idretten og boksing for å beskrive deres rolle som konsulenter i det nye selskapet.

-Vi er sparringspartnere til bedrifter, sier han og forklarer videre.

-Daglige ledere har ikke tid til alt. De har mange oppgaver og det kreves mye av dem. Vi ser at de beste har innsett dette og søker hjelp utenfra. Vi tilbyr gjennomføringskraft og tid, forklarer Persson.

- Vi leverer ikke bare en oppskrift, men bidrar også i prosjektet frem til vi ser resultater. Vi er på en måte deltidsansatte uten behov for kontor, telefon, PC og feriepenger. Eller personalturer og julebord, sier Persson med et smil.

På grunn av at tilnærmingen til endringsprosessen er ulik for hver bedrift presiserer Jensen viktigheten av at konsulenten og bedriften er på samme bølgelengde.

-Uten å nevne navn har vi noen med fart, noen med tålmodighet, noen med løsninger, noen med overblikk og noen med struktur, sier Jensen.

-…og vi er alltid på jakt etter nye ressurspersoner, legger Persson til.

I dag har de kunder innen blant annet idrett, produksjon, salg og industri. Både lokalt og nasjonalt.

Fulle kontorlokaler og åpen invitasjon

I tillegg til å være Daglig leder i Attrakt, er Persson også innehaver av Tojj Holding AS, som administrerer Kaigata 1, og er medeier i kjøreskolen Drive IT sammen med Arnt Fredheim, som deler de samme lokalene.

Drive-IT har etter et lite «Corona – opphold» fulle dager og lange uker.

-Det kommer nye kunder hver uke og det jobbes med å finne en ny kollega. Vi har til og med kunder som kommer fra Bergen der vi da legger til rette med hotell og en kjøreplan som er skreddersydd til kunden. Vi syns det er fint med løsninger som og involverer andre aktører i lokalsamfunnet som feks hoteller og restauranter, sier Persson.

Kontorlokalene er i dag fulle. Blant bedriftene der finner du Drive-IT (Arnt Fredheim/James Persson), Cato Thorsen Live, Thor Brandt i Nowa Design AS, Svein Atle Vermundsen i Norrein Gruppen (Egon) Arne Landa i Climax Tech Data Inkludert Attrakt.

Persson legger avslutningsvis også til en åpen invitasjon.

-Med de rette aktørene er det nå aktuelt å legge til rette for kontorlokaler også i øverste etasje, sier Persson.

[caption id="attachment_182328" align="aligncenter" width="1728"] Kontorlokalene blir ofte brukt i sosiale sammenhenger etter arbeidstid.[/caption]