Advarer, men med et smil..

21.04.2017
Hun advarer om at færre er i jobb, men tror på oppsving i økonomien. DNBs sjeføkonom kommer til Haugesund neste uke
DNB Markets har sett lyset siden januar. I ferske prognoser tror meglerhuset på oppsving i norsk økonomi i år, skriver DN i dag.

For ei uke siden var lyden en litt annen. Da la en småbekymret Kjersti Haugland fram tall som viser at det bare er Spania og Hellas som har hatt større fall i sysselsettingen siden finanskrisen enn Norge.

- Og i de to landene øker den nå, mens den fortsetter å falle her i landet, advarte Haugland, som er født og oppvokst i Ølen.

Hun kommer til DNBs og Næringsforeningens fellesarrangement i Scandic Maritim tirsdag i neste uke for å snakke mer om nasjonal og internasjonal økonomi.  Der får du også høre konserndirektør Jan Ståle Skår fortelle om framtidsutsiktene for en av regionens viktigste motorer, Aibel på Risøy.

I DNBs ferske kvartalsrapport skriver sjeføkonom Kjersti Haugland at troen på oppsving i hovedsak skyldes bedre fart i investeringene.

Det er ikke full friskmelding av norsk økonomi, men anslaget for veksten i fastlands-Bnp – altså utenom oljesektoren- er justert opp fra 1,3 prosent til 1,6 prosent for 2017.

– Oljebremsen har avtatt, med mindre fall i oljeinvesteringene og store tilpasninger i bedriftene. Samtidig har optimismen tiltatt, med økt forbrukertillit og bedrede næringslivsindekser. Arbeidsmarkedet ser også ut til å være i bedring, skriver Haugland.

.