Ærespris til Trædal Thorsen

17.10.2019
Kjetil Trædal Thorsen vinner nok en pris. OBOS' tidligere sjef Martin Mæland med aner fra Haugalandet vant i 2017. (Foto: Ingebjørg Semb)
Her er mannen som blir prisvinnende haugalending for andre gang på tre år
- Snøhetta- sjefen vinner prisen for sin ekstraordinære innsats over lang tid for å fremme og bidra til positiv utvikling for byggenæringen både nasjonalt og internasjonalt, sa styreleder i Bygg Reis Deg, Carl Otto Løvenskiold under Det Norske Byggemøtet på Bygg Reis Deg.

Det er styret i Bygg Reis Deg, som beslutter om det finnes kandidater som fortjener en slik utmerkelse.

- Thorsen har gjennom samspill med andre fagfolk skapt gode resultater for samfunnet, og satt et internasjonalt fotavtrykk for norsk arkitektur og byggekunst, sa Løvenskiold.

Thorsen ble meget glad for å kunne motta denne prisen.

- Dette var både opverraskende og gledelig. Det at kun to har mottatt prisen før meg gjør det ekstra ærefullt å motta en slik utmerkelse, smilte Thorsen.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:
«Årets vinner har hatt en skapertrang helt siden barndommen, og flyttet tidlig til utlandet. I 16- årsalderen valgte vinneren sin yrkesretning, og utdannet seg senere ved det tekniske universitetet i Graz i Østerrike. I 1981 startet vinneren sin yrkeskarriere, noe som resulterte i etableringen av et arkitekt- og landskapsbyrå seks år senere. Selskapet ble videreutviklet i 1989 og har utviklet seg til å bli en av verdens mest anerkjente aktører i sin bransje.»

Det pekes på at Thorsen er opptatt av å være en god inspirator som bidrar til å skape et selvmotiverende kollektiv.

I 1989 vant selskapet den internasjonale arkitektkonkurransen om å bygge det nye biblioteket i Alexandria i Egypt. Gjennom de siste ti årene har byrået vunnet flere store prosjekter verden rundt, som Den Norske Opera & Ballett, minnepaviljongen etter 11.september på Ground Zero, Kong Abdulaziz´ kultursenter i Saudi-Arabia, operahuset i Busan i Sør-Korea og besøkssenteret til Lascaux-grottene i Frankrike, som er på Unescos verdensarvliste.

Hans selskap, Snøhetta, har i over 20 år inspirert norsk byggenæring til å se utover landegrensene.

Olav Thon vant æresprisen i 2018, og Martin Mæland fra OBOS i 2017.

Les mer her