Aibel-eierne vil selge

12.04.2011
Aibel er til salgs. Finansavisen skriver i dag at selskapet enten selges eller børsnoteres. Tobakkskongen Johan H. Andresens kan tjene opp imot en milliard på en handel.

Etter en budkrig med Jens Ulltveit-Moe sommeren 2007, hvor Johan H. Andresen jr. sammen med oppkjøpsfondet Herkules private Equity trakk det lengste strået og kjøpte oljeserviceselskapet Aibel for 900 millioner dollar, har styret i selskapet nå på jakt etter nye eiere. Ifølge Finansavisen ligger tobakksarvingen an til å tjene én milliard på salget.

Tobakkskongen Johan H. Andersen jr. overtok i 2007 verftet på Risøy fra det amerikanske / britiske selskapet ABB gjennom en investorgruppering under ledelse av Ferd og Herkules Private Equity. Det nye eierskapet fikk en trang start på sitt haugesundseventyr, det første året tapte bedriften rundt en milliard, og de nye eierne måtte inn med nye 600 millioner kroner i pengeinnskudd allerede høsten 2008.

Etter den tøffe perioden i 2008 har driften snudd på Risøy. De siste årene har selskapet sikret seg flere store kontrakter, deriblant byggingen av dekket til Gudrun-plattformen. Rykter innen finansmiljøet mener at fjoråret ga et driftsresultat i størrelsen 700 millioner norske kroner, melder tvh.no med Finansavisen som kilde.

De to siste årene har overskuddet i selskapet utgjort 62 prosent av driftsresultatet i snitt, noe som skulle tilsi at dersom Aibel klarte et driftsresultat på 570 millioner kroner etter avskrivinger ble overskuddet 355 millioner kroner i 2010, skriver Finansavisen.