Aibel outsourcer IT-tjenester

16.01.2012
Aibel har signert avtale med EDB ErgoGroup om levering av IT-tjenester. Daglig leder i EDB ErgoGroup i Haugesund, Leif Lindtner, sier avtalen vil få positive følger for avdelingen i Haugesund.

Avtalen løper i fem år og har en initiell verdi på om lag 265 millioner kroner. Den omfatter leveranse av basis IT-drift, drift av LAN/WAN, og applikasjonsdrift for en rekke kontorstøttefunksjoner.
I tillegg har avtalen inntil to opsjonsår og flere andre tilleggsopsjoner.

- Hvor mye det vil bety er det er for tidlig å si i  dag, sier Leif Lindtner. Gjennom prosjektet vil vi trekke på ressurser der det er naturlig mht. kompetanse, beliggenhet, kapasitet etc. Vi etterstreber "lokal kompetanse med sentral leveransekraft".

Gassco er et godt eksempel hvor vi gjennom flere år har levert en rekke ressurser og kompetanse lokalt, men samtidig trekker på sentral kompetanse innen andre områder. Her sitter vi i Haugesund i førersetet.
Sjøfartsdirektoratet også. Her sitter Stavanger-miljøet i førersetet, sier Lindtner.

EDB ErgoGroup skal i avtaleperioden levere IT driftstjenester som en kapasitetstjeneste, det vil si at IT-infrastruktur kjøpes som en cloudtjeneste (IaaS). EDB ErgoGroup skal også levere brukerplattform som sikrer Aibels medarbeiderne full tilgang til nødvendige programmer og mer enn 200 spesialapplikasjoner. Løsningen baserer seg på en virtuell desktop (VDI) for Aibels nærmere 5000 ansatte globalt. Det skal også leveres døgnkontinuerlige helpdesk-tjenester til Aibels globale organisasjon med lokal tilstedeværelse på flere av Aibels sentrale lokasjoner.
Gjennom avtalen får Aibel en leverandør som tar alt ansvar for drift av hele Aibels IT-portefølje. Dette sikrer kunden ett kontaktledd og ett knutepunkt for forvaltning og oppfølgning av IT-leveransene (en sentral SPOC-funksjon). I tillegg vil EDB ErgoGroup ta ansvar for drift og forvaltning av deres Domino/Notes plattform samt SAP drift. Dette er to områder der EDB ErgoGroup har betydelig kompetanse og erfaring, heter det i en pressemelding fra selskapet.