Analytiker: Dette trigger de unge

10.09.2020
-Fete opplevelser begynner å ta over som en status-markør på lik linje med kule produkter
Det er få målgrupper som har skapt mer hodebry for markedsførere enn de «unge» - også kjent som «millennials».  Tjenester som Messenger, Snapchat og Tiktok har gjort dem vant til å få svar og stimuli øyeblikkelig. I deres digitale liv skapes forventningene til alle merkevarer gjennom opplevelsene de har hos de beste.

En enorm innsats blir lagt ned av markedsførere for å nå ut til de unge. Målet er å skape nye og trofaste kunder.

-Men hvordan gjør man det med en generasjon forbrukere som er hyperdigitale, kravstore, og slett ikke interessert i å være lojale, spør Markedsføringsdagen-aktuelle Vikki Nathalie Walle-Hansen.

Fokus på opplevelser


Hun er analytiker med innretning mot trendanalyse og innovasjon. I ryggen har hun en landsdekkende undersøkelse og dybdeintervjuer med ulike ungdomsgrupper. Hun mener nemlig det er viktig å sette seg inn i deres hverdag og møte dem på deres egne arenaer for å klare å være relevant for denne målgruppen.

-For eksempel vet vi at opplevelser er alt for de unge, og «fete» opplevelser begynner å ta over som en status-markør på lik linje med kule produkter, sier hun. Unge oppsøker kule prøverom og butikkopplevelser for å få et unikt og interessant bilde eller video de kan «poste» på nett. Opplevelsen i en butikk er for mange like viktig som produktene og merkevarene som befinner seg der.

-Hvordan kan du da som merkevare kapitalisere på dette? Det er noe jeg vil snakke mer om i mitt foredrag på Markedsføringsdagen, sier hun.



Walle-Hansen har nylig også jobbet med forretningsstrategi for en oppstartsbedrift innen financial technology i San Francisco, der hun også spesialiserte seg på unges digitale vaner.

Se hele programmet til årets Markedsføringsdag her
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
A.Utvik as
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Sysco
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland