Analytiker: Dette trigger de unge
10.09.2020
En enorm innsats blir lagt ned av markedsførere for å nå ut til de unge. Målet er å skape nye og trofaste kunder.
-Men hvordan gjør man det med en generasjon forbrukere som er hyperdigitale, kravstore, og slett ikke interessert i å være lojale, spør Markedsføringsdagen-aktuelle Vikki Nathalie Walle-Hansen.
Fokus på opplevelser
Hun er analytiker med innretning mot trendanalyse og innovasjon. I ryggen har hun en landsdekkende undersøkelse og dybdeintervjuer med ulike ungdomsgrupper. Hun mener nemlig det er viktig å sette seg inn i deres hverdag og møte dem på deres egne arenaer for å klare å være relevant for denne målgruppen.
-For eksempel vet vi at opplevelser er alt for de unge, og «fete» opplevelser begynner å ta over som en status-markør på lik linje med kule produkter, sier hun. Unge oppsøker kule prøverom og butikkopplevelser for å få et unikt og interessant bilde eller video de kan «poste» på nett. Opplevelsen i en butikk er for mange like viktig som produktene og merkevarene som befinner seg der.
-Hvordan kan du da som merkevare kapitalisere på dette? Det er noe jeg vil snakke mer om i mitt foredrag på Markedsføringsdagen, sier hun.
Walle-Hansen har nylig også jobbet med forretningsstrategi for en oppstartsbedrift innen financial technology i San Francisco, der hun også spesialiserte seg på unges digitale vaner.
Se hele programmet til årets Markedsføringsdag her