Analytiker: Dette trigger de unge

10.09.2020
-Fete opplevelser begynner å ta over som en status-markør på lik linje med kule produkter
Det er få målgrupper som har skapt mer hodebry for markedsførere enn de «unge» - også kjent som «millennials».  Tjenester som Messenger, Snapchat og Tiktok har gjort dem vant til å få svar og stimuli øyeblikkelig. I deres digitale liv skapes forventningene til alle merkevarer gjennom opplevelsene de har hos de beste.

En enorm innsats blir lagt ned av markedsførere for å nå ut til de unge. Målet er å skape nye og trofaste kunder.

-Men hvordan gjør man det med en generasjon forbrukere som er hyperdigitale, kravstore, og slett ikke interessert i å være lojale, spør Markedsføringsdagen-aktuelle Vikki Nathalie Walle-Hansen.

Fokus på opplevelser


Hun er analytiker med innretning mot trendanalyse og innovasjon. I ryggen har hun en landsdekkende undersøkelse og dybdeintervjuer med ulike ungdomsgrupper. Hun mener nemlig det er viktig å sette seg inn i deres hverdag og møte dem på deres egne arenaer for å klare å være relevant for denne målgruppen.

-For eksempel vet vi at opplevelser er alt for de unge, og «fete» opplevelser begynner å ta over som en status-markør på lik linje med kule produkter, sier hun. Unge oppsøker kule prøverom og butikkopplevelser for å få et unikt og interessant bilde eller video de kan «poste» på nett. Opplevelsen i en butikk er for mange like viktig som produktene og merkevarene som befinner seg der.

-Hvordan kan du da som merkevare kapitalisere på dette? Det er noe jeg vil snakke mer om i mitt foredrag på Markedsføringsdagen, sier hun.



Walle-Hansen har nylig også jobbet med forretningsstrategi for en oppstartsbedrift innen financial technology i San Francisco, der hun også spesialiserte seg på unges digitale vaner.

Se hele programmet til årets Markedsføringsdag her
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund