Åpner for lang tunnel på Haukeli
13.08.2014
Ifølge beregningen vil en slik utbygging koste 6,88 milliarder kroner og gi en samfunnsøkonomisk nytte 6,82 milliarder.
– For alle praktiske formål må nytte og kostnad sies å balansere, skriver Analyse & Strategi.
Den alternative traseen mellom Liamyrane i Røldal og Vågslid, utviklet av E 134 Haukelivegen AS, går sørvest for Kjelavatnet, og gir en innkorting på to kilometer.
Daglig leder Børge Skårdal sier at hovedstrategien fortsatt er å kjøre videre med Vegvesenets planer (med en kortere tunnel, og hvor kolonnekjøring ikke kan utelukkes).
Dette gir hakket bedre samfunnsøkonomisk nytte, men vintersikker er den altså ikke.
– Men, legger Skårdal til, hvis det er politisk vilje til å investere mer, ønsker vi en best mulig løsning på Haukelifjell. Det er klart.
Les hva Bergens Tidende skriver
http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Slik-kan-Haukeli-bli-raskeste-vei-til-Oslo-3176225.html